Strategisch juridisch adviseur vastgoed en grondzaken
Gemeente Hardenberg
 
Aanvraagnummer
19182
Duur
12
Opties verlenging
3 maal 12 maand(en)
Uren per week
24 uur
DAS opdracht
Ja
Start
1 januari 2025
Opleidingsniveau
WO
Regio
Overijssel
Einde inschrijfdatum
19 December 2024
Eindtijd
09:00 uur

Organisatie

Werken voor de gemeente Hardenberg: Groei en bloei met ons mee

De gemeente Hardenberg is een fantastische plek om te wonen en te werken. Hier geniet je van het mooie platteland langs de Vecht én van de gezelligheid van een stad. Terwijl veel andere gemeenten kleiner worden, blijft de gemeente Hardenberg juist groeien. Inmiddels hebben we meer dan 62.935 inwoners. We willen Hardenberg verder laten groeien en ontwikkelen tot een moderne stad in een landelijke omgeving. Dit betekent dat we de regio willen versterken, het buitengebied aantrekkelijker willen maken en de voorzieningen willen verbeteren. We bouwen aan een duurzame economie die klaar is voor de toekomst, waarbij lokaal ondernemen een belangrijke rol speelt.

Bij ons werk je met plezier aan deze plannen, samen met 550 enthousiaste collega’s. We hechten veel waarde aan vriendelijkheid, betrouwbaarheid en een goede samenwerking. We geloven in de “De Kracht van Gewoon Doen” en pakken dingen praktisch aan.

Opdracht
Het Team Beleid en Gebiedseconomie geeft vakinhoudelijk invulling aan de groei- en transitieopgaven in onze gemeente. Onze kennis en ervaring zetten wij binnen de organisatie in om kansen te benutten en de juiste bijdrage te leveren aan ruimtelijke en economische opgaven. Ook zet de gemeente Hardenberg de stap naar een comfortabel en betaalbaar energiesysteem in 2050. Een systeem dat klaar is voor de toekomst en waarbij er bijna geen CO2-uitstoot meer is. In het Energieprogramma staat wat we hiervoor gaan doen. Als Strategisch juridisch adviseur Vastgoed en Grondzaken ben je onderdeel van het team dat zich binnen het cluster Grondzaken en Planeconomie bezighoudt met gebiedsontwikkelingsprojecten en de verdere implementatie en realisatie van het meerjarenprogramma Energietransitie en -innovatie en de monitoring ervan. Je bent verantwoordelijk voor het vertalen van complexe vraagstukken naar praktische (juridische) oplossingen. Verder ben je op strategisch en juridisch vlak sparringpartner voor de projectmanagers, het MT en eventueel het college en/of bestuur.

Jouw werkzaamheden bestaan o.a. uit:

  • Het adviseren over publiek-private samenwerking bij gebiedsontwikkelingsprojecten en over de werkvelden grondzaken, vastgoed, privaatrecht en aanbestedingsrecht;
  • Het opstellen van overeenkomsten binnen het proces van gebiedsontwikkeling en verkoop van vastgoed (onder andere koop- en verkoopovereenkomsten, samenwerkingsovereenkomsten en kostenverhaalovereenkomsten);
  • Het beoordelen van door collega’s opgestelde overeenkomsten en adviezen;
  • Het meedenken over de rolneming door de gemeente bij de energietransitieprojecten en adviseren over samenwerkingsmogelijkheden en –constructies met stakeholders en marktpartijen;
  • Het bewaken van dossiervorming en controleren van de procesadministratie;
  • Het verzorgen van de verkoop(voorbereiding) van bijzondere gronduitgiftes/ tenders/ aanbestedingen;
  • Het verzorgen van de verkoop(voorbereiding) van landbouwgronden en gebouwen, waaronder advisering over verkoopkaders, deelname aan verkoopgesprekken en aanspreekpunt zijn voor de praktische uitvoering;
  • Het analyseren van ontwikkelingen op het vakgebied en het vertalen van deze naar adviezen naar te maken keuzes door de gemeente.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Aantoonbare afgeronde opleiding op wo master niveau;
2. Aantoonbare afgeronde opleiding makelaar vastgoed;
3. Aantoonbare kennis van / werkervaring met publiek- als privaatrecht;
4. Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 15 jaar met juridische vraagstukken in ruimtelijke opgaven en vraagstukken in gemeenten;
5. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met juridische vraagstukken bij meerdere opgaven en vraagstukken in verband met de energietransitie;
6. Minimaal 15 jaar werkervaring in het juridische advisering in onder andere gebiedsontwikkeling;

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender  (weging, totaal 100 punten
7. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo master niveau op het gebied van Nederlands Recht, Economisch Publiek- en Bedrijfsrecht of Belastingrecht (10 punten);
8. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo master niveau op het gebied van Nederlands Recht, Economisch Publiek- en Bedrijfsrecht of Belastingrecht (10 punten);
9. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met juridische vraagstukken bij meerdere opgaven en vraagstukken in verband met de energietransitie (20 punten);
10. Aantoonbare werkervaring met vastgoedrekenen (20 punten);
11. Aantoonbare werkervaring met juridische advisering rondom de opvang van vluchtelingen en asielzoekers (15 punten);
12. Aantoonbare werkervaring met het in de markt zetten en begeleiden van marktselectieprocedures (25 punten)

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Communicatief vaardig;
  • Je schakelt makkelijk tussen verschillende gesprekspartners, zoals bestuurders, management en inwoners;
  • Je bent een nuchter persoon;
  • Aantoonbaar gevoel voor politiek bestuurlijke verhoudingen;
  • Je zoekt actief de verbinding met andere organisatieonderdelen en bent benaderbaar;
  • Proactief;
  • Je neemt verantwoordelijkheid en focust je op waar jij invloed op kunt uitoefenen;
  • Je bent een uitstekende besluitvormer en durft knopen door te hakken om de voortgang van het project te waarborgen.

 

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 5 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De 5 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma t/m vrij

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 23 december van 10.00 tot 11.00 uur op locatie. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 20 december 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De opdrachtgever zal om een geheimhoudingsverklaring vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot donderdag 12 december 2024, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op vrijdag 13 december 2024 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot donderdag 19 december 2027, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.