Beleidsmedewerker Duurzaamheid
Gemeente Landsmeer
 
Aanvraagnummer
23188
Duur
6 maanden
Opties verlenging
Mogelijk, maar nog niet bekend
Uren per week
36 uur
DAS opdracht
Ja
Start
Zo spoedig mogelijk
Opleidingsniveau
HBO
Regio
Noord-Holland
Einde inschrijfdatum
15 August 2025
Eindtijd
09:00 uur

Organisatie
Gemeente Landsmeer is een groene gemeente, gelegen tussen stad, natuurgebied en water. De gemeente bestaat uit drie kernen: Landsmeer, Den Ilp en Purmerland. De inwoners (11.500) hechten veel waarde aan de rust en de ruimte die de gemeente kent. Daarnaast zijn er de voordelen van de nabijgelegen steden Amsterdam en Purmerend. De gemeente Landsmeer is goed bereikbaar, zowel met de auto en de bus als ook met de fiets.

Het is een kleine professionele gemeente met grote ambities. De organisatie kent een platte structuur en korte lijnen waar iedereen op informele en loyale wijze met elkaar samenwerkt. De organisatie bestaat uit vier teams. Er werken ongeveer 100 medewerkers.

Opdracht
Als beleidsmedewerker duurzaamheid werk je binnen het team Fysiek Beleid en Projecten, waarin je samenwerkt met 18 collega’s uit o.a. de domeinen ruimtelijke ordening, economie en groen.

De gemeente zoekt een ervaren professional die zelfstandig en in samenwerking met interne en externe partners activiteiten kan organiseren en projecten kan ontwikkelen binnen de programmalijnen Energie Besparen en duurzame opwek. Het doel is om inwoners, bedrijven en organisaties te stimuleren tot energiebesparing. Jij speelt een belangrijke rol in de uitvoering van het Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid 2025–2028. In deze opdracht ligt de focus op het zelfstandig en resultaatgericht realiseren van concrete projecten binnen dit thema. Je werkt daarbij samen met interne collega’s én externe partijen zoals de Omgevingsdienst en lokale partners. Je neemt het voortouw, bewaakt de voortgang en bent verantwoordelijk voor verschillende projecten. Twee voorbeelden van dergelijke projecten zijn:

  1. Projecten energiebesparing gebouwde omgeving & energiearmoede
    In de gemeente Landsmeer lopen verschillende acties op het gebied van energie besparen in de gebouwde omgeving. Je ontwikkelt initiatieven of projecten op het gebied van energie besparen en verantwoord deze richting subsidieverstrekkers. Dit doe je aanvullend op als bestaande projecten zoals de subsidie die verstrekt wordt via het Nationaal Isolatie Programma en de energiecoaches van Landsmeer. De focus light hierbij op particuliere eigenaar-bewoners, huurders en bewoners die te mogelijk te maken hebben. Je kunt hierbij zowel denken aan eenmalige activiteiten als langlopende projecten.
  2. Zon op gemeentelijk vastgoed
    Je onderzoekt de mogelijkheden voor zonnepanelen op gemeentelijk vastgoed. Je brengt kansen in kaart en vertaalt deze naar een concreet, besluitrijp voorstel.

Je hebt een regierol, neemt eigenaarschap en zorgt dat plannen ook daadwerkelijk landen en tot uitvoering komen.

Vereisten (knock-outcriteria)
1. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in beleid binnen duurzaamheidsbeleid bij gemeenten
2. Uurtarief maximaal €110,- exclusief btw en inclusief reiskosten woon-werkverkeer
3. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau
4. Bij een inschrijving als ZZP’er dient naast een uittreksel uit de KVK ook een afschrift van een bedrijfsaansprakelijkheids- en arbeidsongeschiktheidsverzekering overleg te worden.

Gunningscriteria (beoordeling via Flextender, totaal 100 punten)
5. Ervaring met het programmeren van projecten en activiteiten rondom energie besparen (25 punten)
6. Ervaring met het organiseren van publieke of bewonersgerichte activiteiten of evenementen (20 punten)
7. Bestuurlijke sensitiviteit en ervaring met advisering richting college en/of raad (20 punten)
8. Ervaring met subsidieverantwoording en fondsen ( 20 punten)
9. Kennis van ervaring met duurzame opwek op gemeentelijk vastgoed (15 punten)

Competenties

  1. Initiatiefrijk, organisatietalent
  2. Zelfstandig, assertief, proactief, resultaatgericht
  3. Analytisch, goede ideeën en scherpe inzichten
  4. Communicatieve skills, sterk in enthousiasmeren en (bestuurlijk) adviseren

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,50 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

Benodigd aantal professionals

CV-eisen
Maximaal 3 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr (optioneel)

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland in de week van 25 augustus 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 19 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 12 augustus 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 13 augustus 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot vrijdag 15 augustus 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.