Functionaris Gegevensbescherming (FG)
Gemeente Apeldoorn
 
Aanvraagnummer
22537
Duur
6 maanden
Opties verlenging
2 maal 3 maand(en)
Uren per week
16-20 uur per week uur
DAS opdracht
Ja
Start
Zo spoedig mogelijk, uitelijk 15 september 2025
Opleidingsniveau
HBO
Regio
Gelderland
Einde inschrijfdatum
15 July 2025
Eindtijd
09:00 uur

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en Gemeente Apeldoorn mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van Gemeente Apeldoorn. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Gemeente Apeldoorn merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Over Apeldoorn
Met bijna 170.000 inwoners zijn we de elfde gemeente van Nederland. En we groeien door naar 180.000 inwoners. Met zo’n 2.000 collega’s dragen we bij aan de strategische doelen van de organisatie: Apeldoorn versterken als gezinsstad, duurzaam en ondernemend Apeldoorn en een toeristisch toplandschap.

Onze ambitie
De samenleving verandert continu. Dat vraagt ook iets voor onze organisatie. We willen wendbaar blijven en daarbij in control zijn. Onze uitvoeringskracht vergroten en ons strategisch vermogen versterken. Dat is een mooie ambitie en vraagt om mensen die die ambitie willen waarmaken. Samen werken we aan het Apeldoorn van morgen!

In onze organisatie werken we in vier thema’s waarbinnen de verschillende afdelingen opereren. De thema’s zijn Concern, Ruimte en Economie, Maatschappelijke ontwikkeling en Dienstverlening & Bedrijfsvoering.

Onze cultuur
De vier kernwaarden van de gemeente Apeldoorn zijn: vakmanschap, innovatiekracht, betrouwbaarheid en samenwerking. Ons vakmanschap wil zeggen dat onze kennis en kunde groot is. Onze innovatiekracht helpt ons om te kunnen reageren op de veranderingen om ons heen. Onze betrouwbaarheid blijkt uit het feit dat we zeggen wat we doen en doen wat we zeggen.

En tot slot zijn we stevig geworteld in de Apeldoornse samenleving en gaan we actief samenwerkingen aan met onze inwoners, ons bestuur, bedrijven, andere overheidsinstanties en natuurlijk ook binnen het stadhuis met elkaar. We weten dat we elkaar nodig hebben en dat bundeling van onze kennis, inzicht en visies op de toekomst leidt tot de beste oplossingen voor onze inwoners voor nu en voor later. We zien samenwerking ook niet als iets vrijblijvends. We investeren actief in samenwerkingen vanuit de overtuiging dat we samen meer kunnen bereiken dan alleen, en dat we samen ook verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat.

Opdracht

Je taken als FG zijn benoemd in artikel 39 van de AVG en artikel 36 van de Wpg. Hieronder hebben we een vertaling gemaakt van waar deze taken uit kunnen bestaan binnen de gemeente Apeldoorn:

  • Vanuit een onafhankelijke positie houd je toezicht op de uitvoering en de naleving van privacywet- en regelgeving (AVG, WPG, andere EU wet- en regelgeving en nationale bepalingen omtrent gegevensbescherming waaronder ook AI-systemen en het algoritmeregister), inclusief het gemeentelijk privacybeleid. Van daaruit adviseer en informeer je gericht over verbeteringen.
  • Je adviseert (gevraagd en ongevraagd) afdelingen, management en bestuur over complexe vraagstukken, de afhandeling van datalekken en de afhandeling van verzoeken van betrokkenen. Je doet dit oplossingsgericht en bevordert samenwerking tussen partijen, juist bij privacygevoelige zaken. Dit doe je vanuit de derde lijn. De privacy officers en de Concern Privacy Officer zijn de eerste aanspreekpunten hiervoor.
  • Je werkt nauw samen met de Concern Privacy Officer (CPO) en de privacyfunctionarissen. En natuurlijk is er ook afstemming van werkzaamheden met andere toezichthoudende functies, zoals de Gemeentearchivaris, de Concern Security Information Officer (CISO) en de Concerncontroller. Om je derdelijnsrol te borgen is het team Concerncontrol je thuisbasis.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag.
2. Het ingediende CV bevat maximaal 5 pagina’s. Alle extra pagina’s boven de gevraagde 5 pagina’s worden niet beoordeeld door de aanbestedende dienst.
3. Het maximale tarief bedraagt € 115 exclusief BTW en inclusief reiskosten woon-werkverkeer en fee Flextender.
4. De kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring als (concern) privacy officer of functionaris gegevensbescherming (FG) bij een publieke organisatie.
5. De kandidaat is zo snel als mogelijk maar uiterlijk 15 september 2025 beschikbaar voor 16 tot 20 uur per week.
6. De kandidaat beschikt minimaal over een relevante afgeronde Hbo-opleiding en heeft juridische kennis van relevante wet- en regelgeving zoals de AVG en Wpg.

Gunningscriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
7. De kandidaat heeft ervaring als functionaris gegevensbescherming (hierna: FG) bij een publieke organisatie met minder of meer dan 1.000 werknemers en/of 100.000 inwoners (maximaal 50 punten).
    A: tot 3 jaar werkervaring als FG (0 punten).
    B: 3 tot 5 jaar werkervaring als FG bij een publieke organisatie met minder dan 1.000 werknemers en/of 100.000 inwoners (12 punten)
    C: 3 tot 5 jaar werkervaring als FG bij een publieke organisatie met meer dan 1.000 werknemers en/of 100.000 inwoners (24 punten).
    D: Meer dan 5 jaar werkervaring als FG bij een publieke organisatie met minder dan 1.000 werknemers en/of 100.000 inwoners (36 punten).
    E: Meer dan 5 jaar werkervaring als FG bij een publieke organisatie met meer dan 1.000 werknemers en/of 100.000 inwoners (50 punten).
8. De kandidaat beschikt over een CIPP/E en/of CIPM certificering (maximaal 30 punten)
    A: De kandidaat beschikt over geen van de genoemde certificeringen (0 punten).
    B: De kandidaat beschikt over een CIPP/E of CIPM certificering (15 punten).
    C: De kandidaat beschikt over een CIPP/E en een CIPM certificering (30 punten).
9. Een maximum uurtarief exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer, fee Flextender en overige kosten (maximaal 20 punten).
    A: Een uurtarief tussen €105 en €115 (0 punten).
    B: Een uurtarief tussen €95 en €104,99 (10 punten).
    C: Een uurtarief tussen €85 en €94,99 (20 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Goede adviesvaardigheden in combinatie met toezichthoudend rol
  • Goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden
  • Goed analytisch vermogen, in staat om complexe vraagstukken tot de kern terug te brengen

Benodigd aantal professionals
1.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Inkoop van gemeente Apeldoorn beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Opdrachtgever”.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De drie (3) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde selectiecriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten ontvangen op elke competentie een score (0, 3 of 5) van de opdrachtgever. Opdrachtgever behoudt zich het recht om de opdracht te gunnen aan inschrijving met de hoogste score op de competenties. Wanneer geselecteerde kandidaten onvoldoende scoren op de door de opdrachtgever beoordeelde competenties  zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: Ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 22 juli 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 18 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie 

  • De leverancier of kandidaat wordt verplicht de NAW gegevens te delen in de inschrijving of uiterlijk bij de gesprekken planning aan Flextender
  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Eenzelfde kandidaat in meerdere inschrijvingen. Het heeft voor de Gemeente Apeldoorn geen meerwaarde als eenzelfde kandidaat in meerdere inschrijvingen wordt aangeboden. Wij vragen inschrijvers hier alert op te zijn. Indien één kandidaat onverhoopt toch in verschillende inschrijvingen wordt aangeboden, zal enkel de inschrijving met het laagste tarief in behandeling worden genomen. Indien in deze situatie de tarieven hetzelfde zijn, zullen wij via loting bepalen welke inschrijving in behandeling genomen wordt.
  • Uitval gekozen kandidaat. Bij uitval van de gekozen kandidaat staat de gemeente Apeldoorn vrij om de tweede (2e) en vervolgens de derde (3e) kandidaat te selecteren voor hetzelfde aanbod.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 9 juli 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 10 juli 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

Vraag: Is er met duidelijke resultaatafspraken geen inzet van een zzp'er (DGA van een BV) mogelijk? De FG-functie is onafhankelijk en voert geen instructies uit.

Antwoord: Nee, dit is niet mogelijk. We hebben een toets op de arbeidsrelatie uitgevoerd en daarvoor gebruik gemaakt van een webmodule (vragenlijst) die te vinden is op de website van het ministerie van SZW. Daaruit volgt dat sprake is van een dienstbetrekking, reden waarom we geen ZZP-er willen aanstellen.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 15 juli 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.