Privacy Officer, gespecialiseerd in IT-Recht
Kadaster
 
Aanvraagnummer
21790
Duur
28-02-2026
Opties verlenging
2 maal 3 maand(en)
Uren per week
28-32 uur
DAS opdracht
Nee
Start
01-07-2025
Opleidingsniveau
HBO
Regio
Gelderland
Einde inschrijfdatum
10 June 2025
Eindtijd
09:00 uur

LET OP!! Dit is een detacheringsopdracht met een driepartijenovereenkomst.
De inschrijver sluit een driepartijen detacheringsovereenkomst, waarbij de inschrijver als werkgever van de inhuurkracht, de inhuurkracht als betrokkene en het Kadaster als inlener ondertekent.
Let wel, de inschrijver en de inhuurkracht dienen hiervoor een (civielrechtelijke) arbeidsovereenkomst te hebben gesloten. Indien dit om welke reden dan ook niet mogelijk is, wordt uw inschrijving terzijde gelegd. 
Op deze driepartijenovereenkomst is de Waadi van toepassing. Er zal daarom worden gecontroleerd op de vereiste registratie conform artikel 7a van de Waadi.

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. 
Volgens Kadaster richtlijn dient iedere medewerker minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig te zijn. Welke dagen dit zijn gaat in overleg met het team.

Kadaster
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Opdracht
Het Kadaster zoekt een ervaren Privacy Officer die organisatiebreed zorgt voor het zorgvuldig verwerken van persoonsgegevens binnen diverse (wettelijke) taken, en mede zorgt voor de bescherming van persoonsgegevens van klanten, burgers en medewerkers. 

De privacy officer zal zich hoofdzakelijk bezighouden met het onderwerp Privacy by Design. De ingezette kandidaat maakt deel uit van de directie DGV en draagt in ieder geval zorgdragen voor:

  • Vertaling van beleid naar uitvoering door actief mee te denken over het combineren van privacy-eisen met onze (digitale) dienstverlening.
  • Ondersteuning bij het uitvoeren van DPIA’s waarbij in belangrijke mate geadviseerd wordt over passende beveiligingsmaatregelen en privacy by design.
  • Adviseren over complexere privacy- en gegevensbeschermingsvraagstukken.
  • Richting geven bij het opstellen van projectopdrachten en plannen (privacy by design) mede naar aanleiding van DPIA rapportages of de pre DPIA.
  • Ondersteuning bij het tot stand komen van verwerkersovereenkomsten.
  • Adviseren over zaken als cookies, privacystatements, technische en organisatorische (beveiligings)maatregelen, AI-toepassingen.
  • Het actualiseren van de cookieverklaring en het regelen van de content met betrekking tot cookies.
  • De ingezette Privacy Officer werkt nauw samen met de FG en CPO in het kader van adequate maatregelen en praktische kaders.
  • Bevorderen van de deskundigheid in de organisatie door bewustzijn en het draagvlak voor privacy te vergroten.
  • Beantwoording van ad-hoc vragen.
  • Waar nodig ondersteun je de CPO bij andere werkzaamheden.

Verantwoordelijkheden
De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:

  • Aanspreekpunt voor vragen over privacy;
  • Awareness: in samenwerking met CPO het geven van presentaties en trainingen om de kennis van privacy te vergroten;
  • Vertalen van het privacybeleid naar specifieke werkinstructies en werkwijzen;
  • Toezien op de voortgang van implementatie van afgesproken maatregelen op privacyrisico’s;
  • Adviseren, begeleiden en herijken van specifieke (pre)Data Protection Impact Assessments (DPIA’s) en er op toezien dat de daaruit voorvloeiende risico’s worden vastgelegd en mitigerende maatregelen worden geïmplementeerd;
  • Bijdragen aan privacy rapportages ten opzichte van de afgesproken doelen;
  • Adviseren over (risico’s op gebied van) privacy en beveiliging bij diverse projecten;
  • Adviseren bij inkooptrajecten en aanbestedingen vanuit het perspectief van privacy, beveiliging en privacy by design, inclusief het opstellen van verwerkersovereenkomsten;
  • Adviseren over privacy by design.
  • Adviseren over IT en AI aspecten binnen privacy onderwerpen.
  • Ondersteuning bij grote projecten en ontwikkelingen*:

*Het Kadaster is midden in de overstap van haar huidige IT-leverancier richting een multi-vendor constructie (KITA). Ook de vervanging van ERP is in 2025 bijvoorbeeld een groot project. Dit levert voor het Kadaster op de terreinen van privacy uitdagingen op. Denk aan passende maatregelen voor de omgang met persoonsgegevens en afscherming van personen.

Vereisten / knock-outcriteria
1. De inschrijver sluit een driepartijen detacheringsovereenkomst af, waarbij de inschrijver als werkgever van de inhuurkracht, de inhuurkracht als betrokkene en het Kadaster als inlener ondertekent. Let wel, de inschrijver en de inhuurkracht dienen hiervoor een (civielrechtelijke) arbeidsovereenkomst te hebben gesloten. Indien de inschrijver niet aan deze eis voldoet, wordt de inschrijving ter zijde gelegd;
2. Een maximum uurtarief van € 140,- exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer en fee Flextender en overige kosten;
3. Minimaal HBO werk- en denkniveau c.q. een afgeronde hbo opleiding op gebied van rechten, ICT of bestuurskunde;
4. Actuele kennis van privacy in combinatie met een goed inzicht in bedrijfs- en organisatorische processen;
5. Affiniteit met gegevensbescherming in het openbaar bestuur;
6. Aantoonbare ervaring binnen een politiek / bestuurlijk omgeving;
7. Aantoonbare ervaring met succesvol samenwerken in een multidisciplinaire team met een kaderstellend karakter;
8. Minimaal 4 jaar werkervaring in een functie als Privacy Officer bij een publieke organisatie;
9. Kennis van relevante wet- en regelgeving, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming (UAVG);
10. Kennis van IT-Recht en de Telecommunicatiewet;
11. Minimaal 4 jaar werkervaring met betrekking tot digitale innovaties binnen het privacyrecht.

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten) verdeeld in:
12. Ervaring binnen een organisatie die, als zelfstandig bestuursorgaan, wettelijke taken uitvoert en werkt in een breed stakeholdersveld is een pre (5 punten)
13. Een certificering op het gebied van privacy (CIPP/E en CIPM) is een pre (5 punten);
14. Een CAICO certificering is een pre (5 punten);
15. Kennis van de Kadasterwet is een pre (5 punten);
16. U geeft een beschrijving van aanpak voor de uit te voeren werkzaamheden gezien het specifieke vraagstuk van het Kadaster (zie ook omschrijving opdracht en verantwoordelijkheden). In deze beschrijving doet u een toegelicht voorstel voor de uitvoering van de werkzaamheden aan de hand van fases. (30 punten);
17. U beschrijft 2 cruciale knelpunten (max. 400 woorden) die zich vaak voor doen binnen overheidsorganisaties waarin privacy by design niet (goed) geïmplementeerd is en wordt geborgd. Geeft hierbij aan hoe deze worden opgelost en hoe u hiermee omgaat (zie ook omschrijving opdracht en verantwoordelijkheden). (25 punten);
18. U toont duidelijk aan (max. 300 woorden) op welke wijze de door u geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten. (25 punten).

Competenties

  • Inlevingsvermogen, integer en accuraat;
  • Actieve houding;
  • Sterk analytisch denkvermogen;
  • Communicatief vaardig;
  • Denken in oplossingen;
  • Zelfstandig;
  • Resultaatgericht;
  • Klantgerichtheid;
  • Stressbestendigheid;
  • Professionele en ethische werkhouding;
  • Flexibel;
  • Luis in de pels mentaliteit.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie van cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend.

Stap 3: Beoordeling door opdrachtgeverDe opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde selectiescriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Verificatiegesprek
In het verificatiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel. Het verificatiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de opdrachtgever het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Tarief
Maximaal € 140,-
Het tarief is inclusief alle overige kosten met uitzondering van de kosten voor eventuele dienstreizen en opleidingskosten (zoals vermeld in de overeenkomsten). Een tussentijdse verhoging van het genoemde uurtarief is niet mogelijk.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 6 pagina’s A4, opgesteld in het Nederlands. De antwoorden op de gunningscriteria dienen ook binnen dit aantal pagina’s te worden beantwoord.

Datum verificatiegesprekken
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op 16 juni 2025. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op 2 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Conceptovereenkomsten

  • Voor deze opdracht gaat het Kadaster een driepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden, te weten:
    • 1d Detacheringsovereenkomst
  • Voor deze opdracht gaat Flextender een tweepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden.


Contractpartijen
Het Kadaster gaat uitsluitend met de inschrijvende partij de overeenkomst aan.

Flextender als bemiddelaar
Voor deze opdracht treedt Flextender op als bemiddelaar. Ook maakt het Kadaster gebruik van de dienstverlening van Flextender voor de urenregistratie van de werkzaamheden. Dat betekent dat de opdrachtnemer een rechtstreekse opdrachtovereenkomst aangaat met het Kadaster wat betreft de uitvoering van de werkzaamheden. En daarnaast gaat de opdrachtnemer een aparte overeenkomst met Flextender aan waarin de vergoeding voor de geleverde bemiddeling en het verplichte gebruik van het urenregistratie-systeem van Flextender worden vastgelegd.
Het Kadaster zal voor deze opdracht een twee- óf driepartijen overeenkomst aangaan met de opdrachtnemer.

Flextender zal voor deze opdracht een tweepartijen-overeenkomst aangaan met de opdrachtnemer, te weten: Bemiddelingsovereenkomst Flextender.

Voorwaarden 
Op deze offerteaanvraag zijn uitsluitend de inkoopvoorwaarden (ARVODI 2018) en de concept overeenkomst van het Kadaster, als toegevoegd in de bijlage, van toepassing. Eventuele andere voorwaarden worden van de hand gewezen. 

Geheimhoudingsverklaring

Het Kadaster verplicht geselecteerde Inschrijver haar in te zetten kandidaat een geheimhoudingsverklaring te laten tekenen. De geheimhoudingsverklaring dient bij het Kadaster ondertekend in het bezit te zijn bij aanvang van de werkzaamheden. 

VOG 
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. 

WAADI 
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). 

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 30-05-2025 09:00 de vragen en bijbehorende antwoorden worden op maandag 02-06-2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

Vraag: Kan ik rechtstreeks voor deze opdracht een detachteringsovereenkomst aangaan met flextender? Of moet hier nog een partij tussen zitten?

Antwword: Inderdaad direct met flextender

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op 16-06-2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op 12-06-2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.


De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot 10-06-2025 09:00. Tot die tijd kunt u reageren.