HR Business Partner
Gemeente Alphen aan den Rijn
 
Aanvraagnummer
21647
Duur
Tot en met 31 oktober 2025
Opties verlenging
2 maal 3 maand(en)
Uren per week
24 uur
DAS opdracht
Ja
Start
Z.s.m.
Opleidingsniveau
HBO+
Regio
Zuid-Holland
Einde inschrijfdatum
17 June 2025
Eindtijd
17:15 uur

Organisatie  
Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.  

Onze organisatie bestaat uit meerdere onderdelen die allen een unieke bijdrage leveren aan onze opgaven en gemeentelijke dienstverlening. Je zit binnen onze organisatie altijd in een thuisteam met vakcollega’s en een teamleider. Een groot aantal collega’s werkt aan maatschappelijke opgaven in uiteenlopende vakgebieden. Je krijgt bij ons de kans om op basis van je talent ingezet te worden voor die opgaven en deel uit te maken van diverse samengestelde teams. 

Opdracht 
Je verricht je opdracht voor het team Advies & Ontwikkeling binnen het domein Bedrijfsvoering. Je begrijpt als HR Business Partner de business van de klant en bent volwaardig gesprekspartner van het management. Je vervult een adviesrol (op aanvraag van leidinggevenden of de HR Business Partners) bij de uitvoering van het HR beleid en instrumenten: zoals o.a. ziekteverzuim, functioneren, functiewaardering, Strategische Personeelsplanning (SPP) etc.  De focus van deze opdracht ligt op het coachende aspect waarbij jij in samenwerking met leidinggevenden acties oppakt over diverse HR vraagstukken. Het resultaat na deze opdracht is dat leidinggevenden hun leiderschapskwaliteiten verder ontwikkeld hebben als integraal manager.   

De implementatie van de reorganisatie in de periode is onderdeel van deze opdracht. Je adviseert het management over organisatieontwikkeling, teamontwikkeling, inzetbaarheid, talentmanagement, werkgeluk en SPP binnen hun domein(en) en helpt hen op weg in het realiseren van de reorganisatiedoelen binnen de nieuwe organisatiestructuur die per 1 juli 2025 van start gaat. Je denkt mee in de doorontwikkeling van Strategische Personeelsplanning binnen de organisatie welke op een later moment tot uitvoering gebracht zal worden (najaar 2025). Je levert hiervoor een advies op aan de opdrachtgever, begeleidt desgewenst werksessies met leidinggevenden en/of teams om de strategische koers te bepalen en de totstandkoming van actieplannen (= eindresultaat).  

Je bent een deskundige en stevig gesprekspartner en HR professional op alle niveaus. Je hebt ervaring in verandermanagement, organisatieontwikkeling en cultuurveranderingen en weet verschillende interventietechnieken toe te passen. Je bent goed in staat om tot de kern van vraagstukken te komen, leidinggevenden te adviseren en coachen uitgaande van integraal management  in een veranderende dynamische omgeving. Je hebt hierbij relevante werkervaring in vergelijkbare opdrachten bij een overheidsinstantie opgedaan (bij voorkeur Gemeente van vergelijkbare omvang).  

Je bent vrij in hoe je jouw opdracht vorm geeft en het indelen van de werkdagen. Je geeft geen leiding aan collega’s en resulteert niet onder een leidinggevende tijdens het uitvoeren van bovenstaande opdracht. Je informeert de opdrachtgever periodiek over de behaalde resultaten en voortgang.  

Vereisten / knock-outcriteria 
1. Afgeronde opleiding op hbo bachelor niveau in de richting van HRM; 
2. Minimaal 1,5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 4 jaar als HR Businesspartner bij een overheidsorganisatie, bij voorkeur recente werkervaring binnen een Gemeente met een vergelijkbare omvang; 
3. Een maximum uurtarief van €112,50- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer en fee Flextender; 

Gunningscriteria te beoordelen door Flextender  (weging, totaal 100 punten) 
4. Minimaal 1,5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als HR Businesspartner bij een overheidsorganisatie (35 punten); 
5. Aantoonbare werkervaring als HR Businesspartner bij een gemeente met als werkveld verschillende domeinen (30 punten); 
6. Aantoonbare werkervaring met het adviseren over het veranderkundige aspect tijdens een reorganisatie (implementatiefase en geef hiervan een duidelijk voorbeeld van aan in het cv) (35 punten). 

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.  
 
Competenties 
- Communicatief sterk ( in woord en schrift)  
- Coachende vaardigheden  
- Klant en resultaatgericht 
- Doortastend (snel kunnen begrijpen en inspelen op de klantvraag) 
- Organisatiesensitief     

Beoordeling  
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen 
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld. 

Stap 2: Selectie vijf (5) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd 
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”. 

De vijf (5) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling. 

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek 
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: 

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. 

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek. 

Stap 4: Selectiegesprek 
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. 

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.  

Functieschaal 
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. 

Fee Flextender 
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.   

Benodigd aantal professionals 
1.

CV-eisen 
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties. 

Werkdagen 
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.  

Planning 
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 28 mei 2025 van 14:00 uur tot 16:00 uur en vinden plaats via teams. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht. 

Overige informatie 

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. 
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. 
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). 

Meer informatie 
Vragen kunnen ingediend worden voor donderdag 22 mei 2025 om 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op vrijdag 23 mei 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777. 

Update vragen:
Vraag: Ik heb een erg geschikte kandidaat, alleen die vroeg mij of hybride werken mogelijk is. Nu zie ik dit nergens in de opdracht terugkomen, vandaar dat ik jullie een bericht stuur.
Antwoord:
Gezien de omvang van de opdracht verwachten wij wel dat er vooral aanwezigheid is op het Gemeentehuis. Het hybride werken zal hiermee minimaal zijn (kan wel, maar gezien het type afspraken is de aanwezigheid vooral op kantoor).

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 26 mei 2025, 12:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.