Data Consultant/Business Analist
Nieuwegein
 
Aanvraagnummer
21308
Duur
6 maanden
Opties verlenging
3 maal 6 maand(en)
Uren per week
8 tot 16 uur
DAS opdracht
Ja
Start
2 juni 2025
Opleidingsniveau
HBO
Regio
Utrecht
Einde inschrijfdatum
07 May 2025
Eindtijd
09:00 uur

Organisatie
Nieuwegein is een jonge, levendige stad met historische accenten. Een complete stad met veel ruimte en groen, uitstekende voorzieningen en moderne woningen. Nieuwegein ligt centraal gelegen en heeft eigen aansluitingen op de doorgaande autowegen A27, A2 en A12 en beschikt over efficiënt openbaar vervoer, waaronder een sneltramverbinding met de buurgemeenten IJsselstein en Utrecht. In deze complete stad ligt voor de Gemeente Nieuwegein ook een taak in het verduurzamen van de stad.

Opdracht
Ben jij expert op het gebied van datagedreven werken en weet jij wat er nodig is om dit te implementeren? We zoeken een data consultant/business analist die ervaring heeft met het opzetten van de functie van datagedreven werken/business intelligence binnen overheidsorganisaties.

Om te bepalen wat de impact is van de verschillende programma-activiteiten bij bijvoorbeeld het terugdringen van armoede en verminderen criminaliteit is de behoefte geuit om dit met feiten en cijfers te kunnen volgen en onderbouwen. Door een extern bureau is een eerste aanpak opgesteld. Ook is het Rijk bezig een indicatorenset samen te stellen voor de programma’s Leefbaarheid en Veiligheid en Preventie met Gezag, om te gebruiken voor verantwoording naar de Tweede Kamer. Dat biedt een basis, maar heeft echter nog een nadere verdiepingsslag nodig om tot de ontwikkeling van een goed en passend monitoringsinstrument te komen.

Het doel:
Opleveren business case en implementatieplan voor ontwikkeling van een monitoringsinstrument waarmee de organisatie in staat wordt gesteld de effectiviteit van maatregelen te toetsen op basis van data, cijfers en verhalen.
Het project is geslaagd als er een business case en een implementatieplan is opgesteld voor realisatie van eerste data product (minimal viable product) in Q4 2025.

Wat ga je doen?
Je gaat namens de organisatie een business case en implementatieplan uitwerken voor ontwikkeling van een monitoringsinstrument bij de programma’s Leefbaarheid & Veiligheid en Preventie met Gezag. Je gaat met opdrachtgever, programmamanagers en medewerkers in gesprek om te bepalen wat de behoefte is, zowel functioneel als technisch. Daarnaast stem je af welke dataproducten (dashboard, rapportage, onderzoeksverslag, etc.) passend zijn en kom je tot een eerste ontwerp. Je werkt een voorstel uit met bijbehorend implementatieplan, waarin voor de organisatie duidelijk wordt wat dit aan structurele voorzieningen en rollen vraagt. Je werkt hierbij nauw samen met de collega’s in beide programma’s en de collega’s van de afdeling Support – Regie en Advies.

Belangrijkste Taken en Verantwoordelijkheden:

  • Uitvoeren van een functionele en technische requirementsanalyse.
  • Ontwerpen en validatie van dataproducten (mock-up, dashboard, rapport).
  • Inzicht verkrijgen in noodzakelijke structurele rollen en expertise.
  • Voorstellen voor structurele invulling van benodigd budget, inzet expertises en voorzieningen.
  • Opstellen van een implementatieplan voor ontwikkeling en gebruik van de monitoringsvoorziening.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Beschikbaar per 1 juni voor tenminste 8 tot 16 uur (1 volledige werkdag per week);
2. Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding;
3. Een maximaal uurtarief van €110,- excl. BTW en incl. Fee Flextender en  reiskosten woon-/ werkverkeer;
4. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als Business analist/ data consultant binnen het sociaal of veiligheidsdomein;
5. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar met datagedreven werken, benoem waar dit is opgedaan;

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar met datagedreven werken binnen een overheidsorganisatie, benoem waar dit is opgedaan (30 punten);
7. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als Business analist/ data consultant binnen het sociaal of veiligheidsdomein van een gemeentelijke organisatie (25 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met het doen van zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek, duidelijk vermeld in het CV (15 punten);
9. Aantoonbare werkervaring met de uitvoering van projecten waarin meerdere partijen samenwerken aan een integrale opgave, benoem een referentieopdracht (20 punten);
10. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting informatica, bedrijfs- of bestuurskunde (10 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Proactief en resultaatgericht.
  • Analytisch en strategisch denker.
  • Teamspeler met leiderschapskwaliteiten.
  • Sterke communicatieve vaardigheden.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (6) CV’s die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De tien (6) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg.

Planning
De fysieke gesprekken bij de gemeente zijn gepland op 12 mei 2025 tussen 13u00 uur en 17u00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op 8 mei 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

  • De aanbestedende dienst vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
  • Akkoord met een SROI regeling in de overeenkomst m.b.t. Social Return.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.
    • Indien u beschikt over een G-rekening, zal 25% op deze rekening worden gestort. Indien u geen SNA certificaat kunt overleggen zal er 55% op de G-rekening worden gestort.
    • Indien u niet beschikt over een G-rekening, moet er per kwartaal een verklaring van betalingsgedrag van de Belastingdienst worden overlegt.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 2 mei 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op 6 mei 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot woensdag 7 mei, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.