Ecologisch adviseur
Gemeente De Ronde Venen
 
Aanvraagnummer
20858
Duur
12 maanden
Opties verlenging
2 maal 6 maand(en)
Uren per week
16 uur
DAS opdracht
Ja
Start
Z.s.m.
Opleidingsniveau
HBO+
Regio
Utrecht
Einde inschrijfdatum
11 April 2025
Eindtijd
09:00 uur

Uitvoeringsvoorwaarde:
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente De Ronde Venen mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente De Ronde Venen. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Organisatie
Tussen Amsterdam en Utrecht ligt gemeente De Ronde Venen. Een groene oase in een waterrijk gebied met acht kleurrijke dorpen, waar zo’n 45.000 mensen met plezier wonen en werken.
In Mijdrecht staat het gemeentehuis. De thuishaven van ruim 300 hardwerkende en betrokken collega’s. ‘Samen voor elkaar’ echoot door de gangen. Het is de essentie van de organisatieontwikkeling die onze organisatie toekomstbestendig maakt.

Opdracht
In maart 2025 heeft de gemeente een gebiedsgerichte vergunning SMP flora en fauna activiteit verkregen, die een planmatige benadering mogelijk maakt voor de bescherming van gebouw bewonende soorten bij ruimtelijke ontwikkelingen. Dit SMP (soortenmanagementplan) vraagt om het inzetten van ecologische kennis voor een breed scala aan taken, van het beoordelen van compensatieruimtes tot het bijdrage aan de jaarlijkse monitoring. Ook is er binnen het ruimtelijk domein regelmatig ecologisch advies nodig bij diverse ruimtelijke ontwikkelingen en natuurbeheer.

Jouw baan
Als ecologische professional ben je verantwoordelijk voor het bieden van ecologische expertise in het kader van het SMP en andere ecologische vraagstukken binnen het ruimtelijk domein. Dit betreft onder andere het adviseren over soortenbescherming, het monitoren van beschermingsmaatregelen, het uitvoeren van ecologische studies en het begeleiden van ruimtelijke ontwikkelingen met betrekking tot natuur- en milieubeheer.

De Ronde Venen zet zich met het SMP in voor het behouden en versterken van de biodiversiteit. We doen dit met een pragmatische insteek waarin we de andere spelende belangen niet uit het oog verliezen. We kiezen mede met het oog op beschikbaar budget voor de doelmatige voldoende en niet voor de ecologische 10.

De belangrijkste taken:

  • Soortenbescherming en Compensatieruimte: Beoordelen of er voldoende alternatieve verblijfplaatsen voor beschermde soorten in de omgeving van specifieke projecten zijn en het adviseren over natuurcompensatie.
  • Ecologische Begeleiding: Het adviseren en begeleiden van projectteams bij het creëren van verblijfplaatsen voor soorten in ruimtelijke ontwikkelingen en vastgoedrenovaties.
  • Monitoring: Bijdrage aan de uitvoering van de jaarlijkse monitoring die onderdeel is van de verplichtingen van de SMP vergunning. In samenspraak zal worden gekeken welke zaken door jou opgepakt kunnen worden en voor welke zaken extra (veld)onderzoeks capaciteit moet worden ingeschakeld.
  • Taakstelling woningcorporatie: Het adviseren over een passende taakstelling voor de woningcorporatie voor het gebruik van de vergunning en het controleren van de uitvoering hiervan aan de hand van de terugkoppeling van de woningcorporatie.  
  • Ecologische Studies: Het uitvoeren van eventuele aanvullende Quick Scan Flora & Fauna en het coördineren van uitgebreid flora- en faunaonderzoek voor ruimtelijke projecten. Daar waar deze niet (geheel) onder het SMP vallen.
  • Beleidsadvies en Natuurbeheer: Adviseren over en ontwikkelen van beleid met betrekking tot natuur inclusief bouwen, natuurvriendelijk bermbeheer en maaibeheer.
  • Ecologische ondersteuning in implementatietraject SMP: we zitten midden in de implementatie van ons SMP. Hierin zijn wij als organisatie lerend hoe de soortenbescherming goed in de organisatie in te bedden en de vergunning doelmatig te gebruiken. Hierin denk je mee om tot passende oplossingen te komen.
  • Vergroten compensatieruimte: Komen met praktische voorstellen om de bestaande compensatieruimte vooruitlopend op aanvragen te vergroten. Voor een goed werkend SMP zal er vooruitlopend op aanvragen voor de vergunning compensatieruimte gecreëerd moeten worden. Hiervoor kom je met voorstellen om dit zo kosteneffectief mogelijk te realiseren.

Jouw team
Als ecologisch adviseur ga je aan de slag in het team Ruimte & Economie. Dit team heeft als opgave het ontwikkelen van ruimtelijk beleid. Vanuit verschillende disciplines zoals verkeer, duurzaamheid, wonen en economie leveren we een bijdrage aan integrale planvorming. Binnen het cluster duurzaamheid werk je nauw samen met de SMP coördinator en de senior beleidsadviseur duurzaamheid. Ook werk je samen met collega’s uit team Omgeving, team Beheer Openbare Ruimte en team Ruimtelijke Ontwikkeling en Vastgoed.

Jouw leidinggevende
Wij vinden het belangrijk dat jij nú al een inschatting maakt of onze stijl van leidinggeven bij jou past.

Onze 5 zekerheden; je teammanager…
1. geeft jou veel verantwoordelijkheid. Je hoort dus niet wát je moet doen maar waar we naartoe onderweg zijn. Aan jou de taak om dat te vertalen in je werk en dat van je team;
2. verdeelt de aandacht zo goed mogelijk over de teamleden. Zo weet je zeker dat je geen nummer bent;
3. leeft voor efficiënt werken. Dus zetten we je niet onnodig veel in de cc of in lange en/of doelloze vergaderingen;
4. staat voor je klaar. We zijn een lerende organisatie. Coaching en feedback is een vast onderdeel in de gesprekken met je leidinggevende. Want naast het werk staat ook persoonlijke ontwikkeling centraal;
5. bewaakt de balans formeel/informeel. Bij ons gaan werkplezier, goede sfeer en topprestaties samen.

Vereisten/ knock-outcriteria (te beoordelen door Flextender)
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Een aantoonbare afgeronde HBO bachelor opleiding;
3. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met het Soortenmanagementplan (SMP) en soortenbescherming (benoem dit duidelijk in het cv).

Gunningscriteria te beoordelen door Flextender  (weging, totaal 100 punten)
4. Aantoonbare werkervaring met ecologische wet- en regelgeving op het gebied van natuurbeheer en ruimtelijke ordening (benoem dit duidelijk in het cv) (25 punten);
5. Aantoonbare werkervaring met het uitvoeren van ecologische studies, zoals flora- en faunaonderzoek (15 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met ecologische advisering en begeleiding in ruimtelijke projecten, waaronder vastgoedrenovaties en/of natuur inclusieve nieuwbouw (geef hiervan een voorbeeld in het cv)(25 punten);
7. Aantoonbare werkervaring als ecologisch adviseur bij een gemeente of provincie (10 punten);
8. Een maximum uurtarief van €105 exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer en fee Flextender (25 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Sterke communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk;
  • Analytisch vermogen;
  • Adviesvaardigheden;
  • Samenwerken (collegiaal, makkelijk kunnen schakelen met collega’s);
  • Probleemoplossend vermogen.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr. Voor kantoor functies waarin het mogelijk is om op afstand te werken, is 50% thuiswerken gebruikelijk. Het kan voorkomen bij een specifieke opdracht dat aanwezigheid op kantoor verplicht is op meerdere of alle werkdagen.

Planning
De fysieke gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 15 april en vrijdag 18 april 2025 tussen 9.00 uur en 12.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 14 april 2025  bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 7 april 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op dinsdag 8 april 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

Update 08-04: er zijn geen relevante vragen ingediend. 

De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot vrijdag 11 april 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.