Let op! Omdat de inhoud van deze opdracht een verhoogd risico met zich meebrengt voor de arbeidsrelatie/verhouding van de Opdrachtgever naar een zzp’er toe (indicatie: schijnzelfstandigheid/arbeidsovereenkomst), is het niet mogelijk om deze opdracht als zzp’er uit te voeren. Zzp’ers hebben wel de mogelijkheid te kunnen reageren op de opdracht, maar wanneer de opdracht aan een zzp’er gegund wordt, dient hij/zij in dienst (Payroll/Detachering/Uitzendbureau) te gaan om de opdracht uit te kunnen voeren. De inschrijver dient hier bij de gehele inschrijving rekening mee te houden. Dat betekent dat de inschrijver bij zijn/haar reactie in het ‘opmerkingen’ veld expliciet moet benoemen via welke partij hij/zij de opdracht gaat vervullen. Of dat de inschrijving al direct via deze partij gedaan wordt.
Organisatie
Bij de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) werken circa 250 bevlogen en ervaren collega’s aan de opstelling van adviezen en de uitvoering van milieutaken van zestien gemeenten in Noord-Holland-Noord. Daarnaast is de provincie Noord-Holland onze opdrachtgever. We houden ons bezig met bodemkwaliteit, klimaat, natuur, milieu, duurzaamheid, energietransitie, lucht, afval, asbest externe veiligheid, zwemwater, wegen en vaarwegen. Het vakgebied milieu, klimaat en natuur is volop in beweging en in de actualiteit. Werken bij de OD NHN staat dan ook garant voor uitdaging en dynamiek. En dat in een open en informele werksfeer waarin van elkaar leren voorop staat: samen gaan we voor het beste resultaat. Dat maakt dat onze medewerkers de collegialiteit bij de OD NHN als zeer hoog waarderen. OD NHN omarmt Het Nieuwe Werken (HNW) waarbij je de ruimte krijgt de taken naar eigen inzicht uit te voeren, en deels ook op een andere plek te werken. Flexibel en zelfstandig. Op die manier kun je werk en privé goed in balans brengen. Onze werkzaamheden omvatten uiteenlopende terreinen (milieu, duurzaamheid en natuur), en dat zorgt voor talloze mogelijkheden om je bij ons te ontplooien. Wij zijn gevestigd in een modern en goed bereikbaar kantoor, vlakbij het station, uitvalswegen en het centrum van Hoorn.
Opdracht
De concerncontroller heeft een cruciale rol om de organisatie beter in control te krijgen. Op het vlak van Finance, HR en procesvoering valt er nog het nodige werk veel te verrichten en ook moet er meer samenhang worden aangebracht. Dat maakt dat van de concerncontroller niet alleen inhoudelijk een scherpe visie wordt verwacht maar dat er ook als verandermanager voor jou een uitdagende opgave ligt.
Je valt direct onder de directeur en je hebt vanuit een onafhankelijke rol een directe lijn met de voorzitter van het Dagelijks Bestuur. Daarnaast ben je dé adviseur voor de directeur en het managementteam. Je bent het ’geweten’ van de organisatie. De focus is daarbij gericht op het sturen op resultaten aan de hand van een integrale benadering van hard- en softcontrols en risico- en procesmanagent.
De taken van de verbijzonderde interne controle (VIC) maken onderdeel uit van de rol van de concerncontroller. Denk hierbij aan de rechtmatigheidsverklaring, die het bestuur vanaf 2023 afgeeft bij de jaarrekening gebaseerd op de uitkomsten van de interne controle. Maar de focus is meer dan alleen financieel. Sturing, richting en integrale risicobeheersing in de organisatie zijn belangrijke aandachtspunten. Ook heb je een inhoudelijk coördinerende rol in het aansturen van de andere control/beheersingsrollen in de organisatie, zoals: business control, HR, financiën, communicatie en informatie en automatisering. Je monitort de integrale bedrijfsvoeringsaspecten waarvoor het management verantwoordelijk is en levert stuurinformatie op concernniveau. Je initieert en/of leidt concern brede bedrijfsvoeringsprojecten met een bestuurlijke impact. Daarbij onderhoud je de contacten met de accountant over interne onderzoeken op rechtmatigheid en doelmatigheid.
Als concerncontroller adviseer je het management over de concernsturing binnen de strategische en vakspecifieke kaders van de P&C-cyclus. Je adviseert gevraagd en ongevraagd de leidinggevenden, de directeur en eventueel het Dagelijks Bestuur over welke mogelijkheden tot verbetering er zijn.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als concerncontroller binnen de lokale overheid;
2. Beschikbaar per 1 februari 2025, voor 32 uur per week, gedurende de hele opdracht inclusief mogelijke verlengingen;
3. Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding.
Gunningscriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
4. Aantoonbare werkervaring met het implementeren van het Three Lines Model (30 punten);
5. Aantoonbare afgeronde hbo bachelor of wo opleiding in een bedrijfseconomische of financiële richting (20 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met het regisseren van de VIC (20 punten);
7. Aantoonbare werkervaring in een politiek-bestuurlijke context, inclusief het voorbereiden van strategische en operationele besluitvorming (20 punten);
8. Een maximum uurtarief van € 132,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer én fee Flextender (10 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
Analytisch vermogen en risicomanagement – Prioriteren en kansen herkennen;
Verbindend en samenwerkingsgericht – Betrokkenheid en een focus op samenwerking;
Organisatiesensitiviteit en strategisch inzicht – Begrip van politieke, bestuurlijke en operationele processen en een sterke zelfpositionering;
Communicatieve vaardigheid – Helder en overtuigend communiceren, zowel schriftelijk als mondeling;
Leiderschap en verandermanagement – Inspirerend leiderschap en ervaring met het begeleiden van veranderingen in complexe organisaties;
Vakinhoudelijke expertise en innovatie – Structuur aanbrengen, buiten structuren denken en continu verbeteren van processen;
Zelfstandigheid en daadkracht – Lef om moeilijke gesprekken aan te gaan en stevig te adviseren.
Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie vijf (5) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.
De vijf (5) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:
- Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
- Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,50 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
32 uur verdeeld over 4 of 5 werkdagen (ma-vrij).
Planning
De digitale gesprekken bij de OD NHN zijn gepland op maandag 27 januari 2025, in de middag. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 23 januari 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
- De OD NHN kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
- Kandidaat kan pas starten als het VOG is aangeleverd bij de Opdrachtgever.
- Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
- Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot donderdag 16 januari 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op maandag 20 januari 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 21 januari 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.