Financieel Specialist Openbaar Vervoer
Vervoerregio Amsterdam
 
Aanvraagnummer
19174
Duur
12 maanden
Opties verlenging
2 maal 6 maand(en)
Uren per week
16-32 uur
DAS opdracht
Nee
Start
1 januari 2025
Opleidingsniveau
HBO+
Regio
Noord-Holland
Einde inschrijfdatum
13 December 2024
Eindtijd
09:00 uur

Organisatie
Wij zijn een samenwerkingsverband van 14 gemeenten. Het verbinden van verschillende partijen en belangen is onze kracht. We werken aan de meest innovatieve en uitdagende projecten op het gebied van mobiliteit. Werken bij de Vervoerregio betekent hét verschil kunnen maken in de OV-keten in de Amsterdamse regio. Bij alles dat we doen, leveren wij een essentiële bijdrage en geven we richting aan het verbeteren van mobiliteit, de bereikbaarheid en leefbaarheid in de regio Amsterdam. Wil jij dat ook? Dan zijn wij op zoek naar jou! 

Opdracht

Context
De Vervoerregio Amsterdam verbindt gemeenten en werkt aan een regio waar mensen vlot hun bestemming bereiken. De Vervoerregio is opdrachtgever van het openbaar vervoer per bus, tram en metro. De Vervoerregio financiert daarnaast verbeteringen in de regionale infrastructuur voor fiets en openbaar vervoer en (vracht)auto.

Bij de Vervoerregio zijn we verantwoordelijk voor 3 concessiegebieden voor het openbaar vervoer: Amsterdam, Amstelland Meerlanden en Zaanstreek-Waterland. Voor de concessie Amsterdam vindt momenteel een inbesteding plaats. Binnen dit project is een financieel adviseur openbaar vervoer nodig.

Omschrijving
De financieel adviseur openbaar vervoer wordt ingezet binnen het project ‘inbesteding concessie Amsterdam 2025-2035’. In de Concessie Amsterdam 2025 maken we afspraken om zo goed mogelijk ov in Amsterdam te krijgen in de komende 11 jaar. Toegankelijk en duurzaam ov dat meegroeit met de stad, wat wijken met elkaar verbindt en wat naast een economische functie ook een maatschappelijke functie heeft. Het doel is dat de Vervoerregio als concessieverlener/opdrachtgever de concessie verstrekt aan de concessiehouder/opdrachtnemer GVB.

In het proces van concessieverlening stelt het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio de kaders vast en doet GVB daarbinnen een bieding. De concessie wordt gevormd door kwalitatieve en financiële kaders. De financiële kaders bestaan uit de financiële bepalingen, financiële reeksen, inzicht in risico’s en financiële prikkels.

Het project is bedrijfskritisch voor zowel de Vervoerregio als het GVB. Het gaat over de looptijd om ruim €4,5 miljard.

Het project heeft de afgelopen periode een roerig verloop gekend. Om tot een succesvolle inbesteding van de Concessie Amsterdam te komen, zijn in het restant van de inbestedingsprocedure de volgende fases voorzien:

  1. In afwachting op de bieding van GVB – tot 6 mei 2025 [NB: is al op 29 april ontvangen, een week vóór de deadline]
  2. Beoordeling van de bieding van GVB – 6 mei tot 12 juni 2025
  3. Vastleggen van de concessie-afspraken in een gunningsbesluit – juni tot juli 2025
  4. Implementatie tot intrede vervoerplan – van juli 2025 tot en met 29 maart 2026 (start Vervoerplan 2026)
  5. Herijken concessie in 2027: buiten scope project, maar opzet voor herijking is wel onderdeel van besluitvorming nu.

Doel
De financieel adviseur openbaar vervoer is onderdeel van het projectteam en brengt specifieke kennis in om de projectdoelen te realiseren.

Taken
De taken van deze opdracht bestaan uit:

  • Het ondersteunen van het projectteam over de hoogte van de subsidie voor de modaliteiten Bus, Tram en Metro op basis van kennis uit de markt over kostenniveaus;
  • Het adviseren van het projectteam over de methodiek van subsidiëren op basis van kennis uit de markt over verschillende concessies in Nederland;
  • Het opstellen van de financiële voorwaarden waaronder de subsidie verleend gaat worden, mede op basis van kennis van concessies in Nederland;
  • Het mede vormgeven van de methodiek van subsidiëring van de Materiële vaste activa gebaseerd op kennis vanuit de methodieken die bij andere grootstedelijke vervoerbedrijven zijn gehanteerd;
  • Het mede vormgeven van de financiering van de Materiële vaste activa gebaseerd op kennis vanuit de methodieken die bij andere grootstedelijke bedrijven zijn en worden gehanteerd;
  • Het opstellen van aanvraag en verantwoordingsformats en het controleprotocol voor de jaarlijkse subsidiestromen voor de nieuwe concessie;
  • Het beoordelen van de bieding van GVB voor de concessie Amsterdam op juistheid, compleetheid en navolgbaarheid op financieel gebied;
  • Het implementeren van de financiële afspraken binnen de concessie;
  • De eerste verantwoordingen van de subsidie begeleiden op basis van de financiële kaders van de nieuwe concessie;
  • Het voorbereiden van de herijking van de concessie op basis van afspraken die tijdens de inbesteding zijn gemaakt;
  • Het voorbereiden van de herijking op basis van kennis over normkosten en onderzoek bij andere concessies in het land.

Resultaat
Aan het einde van de opdracht zijn de volgende resultaten bereikt:

  • De financiële bepalingen zijn opgesteld;
  • De bieding van GVB is financieel beoordeeld;
  • De financiële afspraken van de concessie zijn geïmplementeerd;
  • De eerste verantwoording in de nieuwe concessie is afgerond;
  • Op basis hiervan financiële aandachtspunten voor de eerste herijking zijn geformuleerd.

Aansturing
Binnen deze opdracht wordt kennis en ervaring naar eigen inzicht ingezet. De financieel adviseur openbaar vervoer voert de werkzaamheden zelfstandig uit, met eigen planning en verantwoordelijkheid voor de gekozen aanpak binnen de gestelde projectkaders. De opdrachtgever beoordeelt enkel de eindresultaten, niet de wijze van uitvoering.

Omvang en duur
Het totaal aantal uren per week is naar schatting gemiddeld 24 uur. Dit kan sterk per week verschillen, afhankelijk van de fase van het project. Bijvoorbeeld in de periode van de beoordeling van de bieding zal er meer inzet nodig zijn. De financieel adviseur openbaar vervoer is flexibel inzetbaar naar eigen inzicht binnen de projectplanning. De kandidaat zal alleen de feitelijke gewerkte uren in rekening brengen.

De duur van de opdracht is gekoppeld aan het inbestedingstraject en de implementatie. Op basis van de huidige planning zal de concessie per juli 2025 worden verleend en de rest van het jaar en in Q1 2026 verder worden geïmplementeerd. De eerste financiële verantwoording vindt in juli 2026 plaats. De opdracht duurt daarom tot 1 augustus 2026.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als financieel adviseur;
2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met kostenstructuren binnen het openbaar vervoer;
3. Geef een voorbeeld van betrokkenheid bij minimaal 3 aanbestedingstrajecten;

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
4. Relevante ervaring met onderstaande criteria: (40 punten)
- Relevante ervaring met OV-concessies en financiële vraagstukken (15 punten)
- Minimaal 10 jaar ervaring als financieel adviseur, waarvan minimaal 5 jaar binnen de OV-sector (15 punten);
- Aantoonbare ervaring met kostenstructuren binnen het openbaar vervoer en betrokkenheid bij minimaal 3 aanbestedingstrajecten (10 punten);
5. Relevante ervaring met onderstaande criteria: (35 punten)
- Strategisch en financieel inzicht binnen OV-projecten (15 punten)
- Ervaring met het adviseren over financiële risico’s, opstellen van economisch verantwoorde kaders en analyseren van biedingen bij aanbestedingen (5 punten);
- Vaardigheid in het toepassen van rijks- en subsidiesystemen op regionaal niveau en het opstellen van relevante financiële rapportages (10 punten);
- Bijdrage aan de planning- en control cyclus van complexe projecten (5 punten);
6. Relevante ervaring met onderstaande criteria: (25 punten)
- Stakeholdermanagement en samenwerking in complexe financiële trajecten (5 punten)
- Effectieve samenwerking met verschillende stakeholders, zoals vervoerders, overheden en interne teams, met aantoonbare resultaten (10 punten);
- Vermogen om complexe financiële informatie helder over te brengen aan bestuurlijke en ambtelijke partijen (5 punten);
- Ervaring in multidisciplinaire teams en het nemen van initiatief binnen financiële projecten (5 punten).

Voor kandidaten/bureaus: Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Analyseren- Het vermogen om complexe financiële gegevens en trends te doorgronden en deze te vertalen naar inzichtelijke adviezen voor besluitvorming binnen OV-projecten;
  • Kostenbewustzijn- Focussen op het beheersen van kosten en het optimaal benutten van financiële middelen binnen concessies, subsidies en exploitatie;
  • Sectorkennis-Diepgaand begrip van financieringsstructuren, wet- en regelgeving en dynamieken binnen de OV-sector;
  • Stakeholdermanagement- Effectief communiceren en samenwerken met uiteenlopende partijen, zoals overheden, vervoerders en interne teams;
  • Projectmanagement-Ervaring in het plannen, organiseren en uitvoeren van financiële projecten, met oog voor deadlines en kwaliteit;
  • Strategisch denken-Het ontwikkelen van lange-termijnoplossingen en anticiperen op trends zoals duurzaamheid en nieuwe mobiliteitsmodellen;
  • Samenwerken-Werken in multidisciplinaire teams en bijdragen aan gemeenschappelijke doelen met duidelijke en open communicatie;
  • Innovatiegerichtheid-Proactief inspelen op verbeterkansen, bijvoorbeeld door efficiëntere financieringsmodellen of moderne IT-oplossingen te introduceren;
  • Accuratesse-Zorgvuldigheid in het opstellen en controleren van financiële rapportages en berekeningen;
  • Communicatie-Complexe financiële informatie helder en begrijpelijk overbrengen naar verschillende doelgroepen;
  • Zelfstandigheid-Zonder veel begeleiding initiatieven nemen en verantwoordelijkheid dragen voor eigen werkzaamheden;
  • Resultaatgerichtheid-Focussen op concrete, meetbare resultaten die bijdragen aan de efficiëntie en effectiviteit van OV-projecten;
  • IT-vaardigheden-Vaardigheid in het gebruik van financiële en visualisatie-tools zoals Excel of Power BI om data te presenteren en analyseren.

Functieschaal
Deze opdracht is ingedeeld in functieschaal 12.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier. 

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Hybride werken: 50% thuiswerken bespreekbaar, dagen in overleg

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 19 december 2024. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever heeft er voor gekozen om Flextender als broker in te zetten. Na gunning verzorgt Flextender derhalve de contractafhandeling, urenregistratie en facturatie. Dit betekent dat u een overeenkomst afsluit met Flextender. De overeenkomsten zijn als model bijgevoegd in het reactieformulier (Model 4 in geval u een ZZP’er bent, Model 5 in geval u een Toeleverancier bent die een zzp’er aanbiedt en Model 6 in het geval u een Toeleverancier bent de Tijdelijke medewerker detacheert). U zal in casu factureren aan Flextender middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. Door in te schrijven gaat u ermee akkoord middels deze constructie de opdracht uit te voeren.
  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.
  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.

Meer informatie
Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen kunnen worden ingediend tot dinsdag 10 december 2024, 09.00 uur. De antwoorden op bijbehorende vragen worden uiterlijk woensdag 11 december 2024 gepubliceerd. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 13 december 2024, 9.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.