Kwartiermaker Mobiliteit en Wonen
Gemeente Alphen aan den Rijn
 
Aanvraagnummer
17753
Duur
6 maanden
Opties verlenging
2 maal 3 maand(en)
Uren per week
24 uur
DAS opdracht
Ja
Start
1 november 2024
Opleidingsniveau
HBO+
Regio
Zuid-Holland
Einde inschrijfdatum
07 October 2024
Eindtijd
09:00 uur

Organisatie
Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40.

Centraal in het Groene Hart, met een dorps karakter en ‘stadse’ uitdagingen
Alphen aan den Rijn heeft meer dan 112.000 inwoners, die wonen in een van de 8 kernen in het Groene Hart. De stad is prachtig gelegen aan twee rivieren en ligt midden tussen Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Leiden. Dat zorgt ervoor dat de gemeente een dorps karakter combineert met (groot)stedelijke voorzieningen maar ook uitdagingen, bijvoorbeeld om een goede verhouding tussen de stedelijke kern en het landelijk gebied te (blijven) realiseren. Tachtig procent van het beheergebied van Gemeente Alphen aan den Rijn is landelijk gebied. Het team Mobiliteit en Wonen heeft hierin een belangrijke rol. Er wordt, ten dienste van maatschappelijke ontwikkelingen toegewerkt naar toekomstbestendige mobiliteitsoplossingen. Duurzaamheid, in de zin van verminderen van emissies, stimuleren van fiet, versterken van OV en verminderen van bewegingen staan hierbij centraal. Wonen transformeert zich steeds meer naar leefomgeving, waar de directe woonomgeving van onze inwoners centraal staat. Het team neemt daarmee een belangrijke spilfunctie in om andere opgaven verder te brengen zoals verduurzaming van de gebouwde omgeving, vergroening, levensloopbestendigheid en veiligheid van de leefomgeving.

Het is zaak voor Alphen aan den Rijn om deze ontwikkelingen niet alleen te volgen, maar -ook vanuit de positie als grote gemeente in Holland Rijnland en centraal in het Groene Hart -deze actief te beïnvloeden.

De gemeentelijke organisatie heeft (in de huidige situatie) een platte structuur. De organisatie wordt aangestuurd door een concerndirectie (met ieder hun eigen portefeuille) met direct daaronder teammanagers en opgavemanagers.

Opdracht
Wij zoeken een kwartiermaker voor de nieuw te vormen Team Mobiliteit en Wonen.

Toelichting
De gemeente Alphen aan den Rijn is bezig met een reorganisatie van haar organisatiestructuur. Hierdoor ontstaat er een nieuw team dat samengesteld wordt vanuit andere bestaande teams. Wij zoeken een kwartiermaker voor het nieuw te vormen team Mobiliteit en Wonen.

Kwartiermaker Team Mobiliteit en Wonen
Het team Mobiliteit en Wonen geeft vorm en inhoud aan beleid, expertise en advisering op het brede werkveld van bereikbaarheid, verkeersveiligheid en wonen. Het team is herkenbaar voor interne en externe stakeholders, werkt netwerkend met andere teams aan strategische en tactische vraagstukken. Datagedreven werken, pro-activiteit, integraal en netwerkend zijn kernelementen in het werken in dit team.

We werken in Alphen vanuit de samenhang tussen de sociale, economische en ruimtelijke domeinen. Bij ons is wonen veel meer dan woningen bouwen en beheren, maar is in samenhang met de voorzieningen en het werk en de daaruit voortvloeiende mobiliteitsbehoefte. Mobiliteit is dan ook veel meer dan het faciliteren van verkeer en beiden raken daardoor de leefkwaliteit en de aantrekkelijkheid van onze woongemeenschappen in en buiten de kernen.

Vanuit het team wordt nauw samengewerkt met andere teams, om maatschappelijke opgaven, zoals verduurzaming, veiligheid en kwaliteit van leefomgeving verder te brengen.

Wat gaat de kwartiermaker doen
We zoeken een aansprekende persoonlijkheid met een goede politieke antenne en attitude voor inhoud, processen en relaties op alle niveaus. Een wegbereider die daar het team in weet mee te nemen.

De kwartiermaker heeft als opdracht om in de periode tot april 2025 voorbereidingen te treffen en samenwerking te organiseren zodat het team Mobiliteit en Wonen per 1 april 2025 gevormd is. We zijn voornemens om per die datum een vaste teammanager te hebben die het stokje overneemt.

Op dit moment zitten de medewerkers in verschillende teams en gaat de kwartiermaker samen met deze collega’s aan de slag om het team samen te stellen en met elkaar te komen tot een proces van feitelijke invoering per 1 april 2025. Daarbij werkt hij aan een gezamenlijke inhoudelijke programma, stuurt aan op de samenhang in beleidskaders en beleidsuitvoering, vanuit het breder perspectief van de organisatie.

Voorts werkt de kwartiermaker in samenspraak met het team een teamjaarplan uit. Er wordt in beeld gebracht welke Doelen, Inspanningen, Netwerk en Resultaten (DIN) vanuit het team geleverd moeten worden. Hierbij worden de onderlinge afhankelijkheden met andere teams (en teamplannen) op elkaar afgestemd en wederzijds geborgd.

Bij de uitoefening van de werkzaamheden zorgt de kwartiermaker dat hij de mensen en het team bij elkaar haalt c.q. tot elkaar brengt, zorgt hij dat zij elkaar leren kennen en stimuleert hij de teambuilding en de samenwerking in de keten.

De kwartiermaker draagt, vanuit bestaande expertise en ervaring, bij aan het versterken van de strategische functie mobiliteit zowel intern als extern (neemt zo’n 20% van de werktijd)

De kwartiermaker neemt geen personeel gerelateerde taken over van de huidige teamleiders.

Daarbij maakt hij het team klaar om per 1 april 2025 als zelfstandig team binnen de sector Ruimtelijk Economische Ontwikkeling in de organisatie door te gaan.

Vereisten / knock-outcriteria  
1. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring binnen een grote gemeente (100.000+) of een provincie;
2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring op het terrein van strategie, programmasturing, opgavesturing;
3. Afgeronde opleiding minimaal hbo bachelor niveau;
4. Uiterlijk beschikbaar per 1 november 2024 voor minimaal 24 uur per week;

Gunningscriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
5. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in een leidinggevende functie binnen een gemeente met zware programma/opgavemanagementverantwoordelijkheid; (20 punten)
6. Een afgeronde opleiding op minimaal WO niveau; (10 punten)
7. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van strategisch mobiliteit en wonen vraagstukken (omschrijf duidelijk in het CV); (35 punten)
8. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met organisatieontwikkeling gericht op teamontwikkeling in verandertrajecten (omschrijf duidelijk in het CV). (35 punten)

Competenties

Verantwoordelijkheid
Komt gemaakte afspraken na en accepteert de gevolgen die voorvloeien uit het eigen handelen.

Omgevingsbewustzijn
Is zich bewust van maatschappelijke en politieke ontwikkelingen of andere omgevingsfactoren. Speelt in op deze ontwikkelingen en vertaalt deze naar het eigen werkgebied.

Coachen
Geeft sturing aan een individuele medewerker en/of een groep in het kader van de verdere ontwikkeling, passend bij de (werk)situatie.

Leidinggeven
Geeft situationeel sturing aan een individuele medewerker en/of een groep in het kader van de taakvervulling.

Resultaatgerichtheid
Formuleert heldere doelstellingen en resultaten en is er actief op gericht om deze te behalen.

Creativiteit
Komt met verschillende mogelijkheden (ook niet voor de hand liggende alternatieven) voor het oplossen van problemen. Weet geheel nieuwe werkwijzen te bedenken ter vervanging van bestaande methoden en technieken.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie vijf (5) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De vijf (5) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier. 

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 9, donderdag 10 en vrijdag 11 oktober 2024 tussen 9.00 uur en 17.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 8 oktober 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien je de opdracht gegund krijgt, ontvang je een handleiding.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 2 oktober 2024, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 3 oktober 2024 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kun je indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kun je telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

Update

Vraag: Voor deze vacature heb ik een kandidaat gevonden die een erg stevig profiel heeft; ervaring in (verander)management, het juiste type voor een organisatie die volop in ontwikkeling is (energie, positief, helder en daadkrachtig) en over overheidservaring beschikt. De eis is ervaring bij een grote gemeente of provincie. Deze kandidaat is kwartiermaker bij Rijkswaterstaat. Volstaat dit om hem toch voor te kunnen stellen? 
Antwoord: De ervaring bij Rijkswaterstaat sluit mogelijk ook goed aan. Het volstaat dus om deze kandidaat voor te stellen.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt maandag 7 oktober 2024, 09.00 uur. Tot die tijd kun je reageren.