Duurzaamheidscoach Gemeenten OMV Plus
Provincie Utrecht
 
Aanvraagnummer
17404
Duur
12 maanden
Opties verlenging
3 maal 12 maand(en)
Uren per week
24 uur
DAS opdracht
Ja
Start
Z.s.m.
Opleidingsniveau
WO
Regio
Utrecht
Einde inschrijfdatum
26 September 2024
Eindtijd
09:00 uur

Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie.

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Programma energietransitie
We willen zo spoedig mogelijk en uiterlijk in 2050 CO2-neutraal zijn. Dat betekent dat de energievoorziening ver vóór 2050 al CO2-neutraal dient te zijn. Vanuit het programma Energietransitie leveren we hier met 30 enthousiaste en deskundige collega’s een bijdrage aan. We richten ons op het stimuleren van energiebesparing, het mogelijk maken van duurzame opwek van energie en een toekomstbestendige energie-infrastructuur. De aard van de opgave vraagt om een innovatieve en inclusieve aanpak.

Ontzorgingsprogramma verduurzaming maatschappelijk vastgoed
Het ontzorgingsprogramma verduurzaming maatschappelijk vastgoed (OMV) is onderdeel van het programma Energietransitie bij de provincie Utrecht en loopt in ieder geval tot mei 2027. Het doel van het programma is om eigenaren van maatschappelijk vastgoed van begin tot eind te begeleiden (ontzorgen) bij het verduurzamen van vastgoed om energie en daarmee CO2 te besparen. Het programma richt zich op de volgende sectoren; gemeenten, scouting, scholen, zorg, cultuur en religieuze instellingen, kinderopvang en buurthuizen. We werken met een team van zeven duurzaamheidscoaches die deze doelgroepen helpen met verduurzaming.  

Wil je meer over ons weten, kijk dan op: www.energietransitieutrecht.nl/omv.

Werkzaamheden
Als duurzaamheidscoach grote gemeenten ondersteun en ontzorg je gemeenten met meer dan 50.000 inwoners (OMV Plus) bij het verduurzamen van hun vastgoed met een integrale strategie. Dit omvat onder andere ondersteuning bij het vaststellen van duurzaamheidsdoelen, kennisontwikkeling en financiële planning. Als duurzaamheidscoach start het ontzorgingstraject met een intakegesprek met medewerkers van de deelnemende organisatie. Op deze manier breng je ambities, uitdagingen, behoeften en budgetten in kaart. Hierna volgt vaak een energiescan van de gebouwen om de verduurzamingsmaatregelen en de kosten en baten hiervan inzichtelijk te maken. De scan wordt uitgevoerd door een partij waarmee de provincie een raamcontract heeft. Met behulp van deze scan en je technische-financiële kennis ontwikkel je een businesscase voor de deelnemer en helpt hen bij de investeringsstrategie, interne besluitvorming en tenderfase. Desgewenst kun je betrokken blijven bij de uitvoerings- en realisatiefase.

Naast het verduurzamen van het gemeentelijk vastgoed, is het ook belangrijk dat je als duurzaamheidscoach voor grote gemeenten een verbindende rol pakt. Gemeenten hebben veel banden en contacten met andere gebruikers en/of eigenaren van maatschappelijk vastgoed of zijn, al dan niet gedeeltelijk, ook zelf eigenaar van het vastgoed. Zij zijn daarmee een belangrijke partner voor andere doelgroepen zoals scholen, buurthuizen en culturele instellingen, die het ontzorgingsprogramma ook kan ondersteunen bij hun verduurzaming. Het is de verwachting dat in de nabije toekomst steeds meer gemeenten ook een rol (moeten) gaan pakken in de verduurzamingsopgave van maatschappelijke gebouwen.

Als duurzaamheidscoach word je minimaal eens per maand op het provinciehuis in Utrecht verwacht om samen met de andere coaches de voortgang en knelpunten te bespreken. In overleg met de projectleider kan het ontzorgingstraject worden aangepast, bijvoorbeeld vanwege nieuwe inzichten. Verder monitor en rapporteer je maandelijks over de voortgang en de bereikte resultaten.

Vereisten / knock-outcriteria

1. Een aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal WO-niveau;
2. Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring gedurende de afgelopen 15 jaar bij het begeleiden van overheidsorganisaties bij de verduurzaming van gebouwen;
3. Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring met het thema verduurzaming maatschappelijk vastgoed;
4. Werkervaring bij zowel een gemeente als een commerciële organisatie;
5. Uurtarief maximaal €110,- exclusief BTW/inclusief reiskosten woon-werkverkeer.

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)

6. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het opstellen van portefeuilleroutekaarten en business cases voor verduurzaming bij een overheidsorganisatie en/of een maatschappelijke organisatie; (20 punten)
7. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het technisch - en financieel interpreteren van energiescans en/of duurzaam meerjarenonderhoudsplannen (DMJOP):
a. Alleen DMJOP; (10 punten)
b. Alleen energiescans; (20 punten)
c. Ervaring met beide; (30 punten)
d. Geen van bovenstaande opties. (0 punten)
8. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als coach met het begeleiden, adviseren en motiveren van organisaties in het kader van Provinciale Ontzorgingstrajecten Maatschappelijk Vastgoed; (30 punten)
9. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het uitvragen en begeleiden van realisatie van energiemaatregelen. (20 punten)

Geef in het CV duidelijk aan in hoeverre u/ de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet in maximaal 5 pagina’s met minimaal 2 referenties.

Competenties

Je beschikt over de volgende competenties en vaardigheden:

  • Je bent sociaal, voelt mensen goed aan en kan goed samenwerken en luisteren;
  • Je beschikt over strategisch inzicht en kan dit toepassen voor vastgoedplanningen;
  • Je hebt gevoel voor politieke belangen en begrijpt de behoeften van bestuurders;
  • Je hebt affiniteit met de sector en verduurzaming van gebouwen;
  • Je kunt technisch-financiële rapportages goed interpreteren en uitleggen;
  • Je kunt goed meedenken en adviseren over maatregelen, regelingen en mogelijkheden;
  • Je kunt goed, werven, organiseren en coördineren, bent daadkrachtig en gaat zorgvuldig te werk.

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling Offertes op minimumeisen
De Offertes worden eerst beoordeeld op de minimumeisen die in de Offerteaanvraag zijn vermeld. De controle van de Offerte vindt plaats op daadwerkelijke inhoud en naar waarheid, hierbij kan eventueel ook contact gezocht worden met derden. Offertes die voldoen aan de minimumeisen worden geselecteerd voor Stap 2 in de beoordeling. De Offertes die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) Offertes die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Offertes die voldoen aan de minimumeisen worden in onderlinge vergelijking op de in de Offerteaanvraag genoemde “selectiecriteria te beoordelen in Stap 2”. De tien (10) Offertes die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor Stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige Offertes worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de tien (10) offertes van in onderlinge vergelijking op de volgende gunningscriteria.

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De drie (3) Offertes die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria gaan door naar Stap 4 (Selectiegesprek). De kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de Opdrachtgever nader geverifieerd in hoeverre de betreffende Offertes voldoen aan de minimumeisen en criteria die genoemd zijn bij Stap 2 en Stap 3. Daarnaast wordt getoetst op de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal Stap 3 van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de Gegadigde die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Alle overige Inschrijvers worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.

Benodigd aantal professionals
1

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: Ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 3 oktober 2024. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 1 oktober 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 20 september 2024, 9.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op maandag 23 september 2024 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

Update

Vraag:
- U stelt een knock-out criteria van 8 jaar werkervaring bij het begeleiden van overheidsorganisaties bij de verduurzaming van gebouwen en een knock-out criteria voor 8 jaar werkervaring met het thema verduurzaming maatschappelijk vastgoed. Inschrijver heeft een kandidaat beschikbaar die zeer passend is en ruime ervaring heeft met het verduurzamen van vastgoed en ook ervaring heeft binnen overheidsorganisaties bij het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed. Echter deze ervaring is niet 8 jaar. Kunt u motiveren waar de eis van 8 jaar in de afgelopen 15 jaar vandaan komt en waarom dit als knock-out criteria is meegenomen? Bent u bereid om de eisen als volgt aan te passen: - Minimaal 8 jaar ervaring in de afgelopen 15 jaar bij het begeleiden van verduurzaming van gebouwen - Minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring met het thema verduurzaming maatschappelijk vastgoed.

Antwoord:
- Als duurzaamheidscoach Gemeente OMV Plus is het cruciaal dat de opdrachtnemer ruime ervaring heeft met zowel overheidsorganisaties als de verduurzaming van (hun) maatschappelijk vastgoed. De organisatie van overheidsorganisaties kan complex zijn en gedegen kennis over de besluitvormingsprocessen binnen overheidsorganisaties is belangrijk om verduurzamingsmaatregelen door te voeren. Wij vragen 8 jaar ervaring bij het begeleiden van overheidsorganisaties bij de verduurzaming van hun gebouwen en met het thema verduurzaming maatschappelijk vastgoed, omdat wij verwachten dat een opdrachtnemer met deze ervaring goed zijn weg kan vinden binnen een overheidsorganisatie en de juiste procedures weet te volgen. Daarbij speelt de opdrachtnemer ook een belangrijke rol als partner om andere doelgroepen te ondersteunen bij de verduurzaming van hun vastgoed. Hierbij wordt verwacht dat de opdrachtnemer een brede kennis heeft van de gemeentelijke netwerken en fungeert als spil tussen verschillende domeinen en bestuurslagen. Wij zien uw voorstel om de eis aan te passen naar minimaal 8 jaar ervaring in de afgelopen 15 jaar bij het begeleiden van verduurzaming van gebouwen (en dus niet specifiek maatschappelijk vastgoed) en minimaal 2 jaar ervaring met het thema verduurzaming maatschappelijk vastgoed, als niet passend voor de ervaring die wij benodigd achten voor deze functie. Wij zijn dan ook niet bereid de eisen aan te passen.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot donderdag 26 september 2024, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.