Organisatie
De gemeente Zoetermeer is een toekomstgerichte organisatie, waar samenwerken, daadkracht, maatwerk en vertrouwen hoog in het vaandel staan. Met het bestuur, de medewerkers, de inwoners en onze netwerkpartners werken we aan het realiseren van het beste resultaat voor de stad Zoetermeer. Over de grenzen van afdelingen heen en met onze externe partners in de samenleving. Een breed Managementteam, waarin alle afdelingen zijn vertegenwoordigd, stuurt de organisatie aan. Op deze manier zijn we in staat snel en flexibel te blijven inspelen op de veranderingen in de wereld om ons heen.
Voor de gedupeerden van de toeslagenaffaire hebben wij een speciaal team opgericht bestaande uit een aantal schuldhulpverleners en externe medewerkers van de gemeente. De kandidaten worden met name aan dit team toegevoegd. Hiërarchisch valt dit team onder de projectleider Toeslagenaffaire tevens de teamleider schuldhulpverlening (Peter Benard).
Opdracht
Door de Toeslagenaffaire gedupeerde ouders hebben, naar verhouding vaker dan andere inwoners van Zoetermeer, wantrouwen tegenover lokale en landelijke overheidsinstanties en de Belastingdienst in het bijzonder. Ook hebben zij te maken met zware financiële- en/of multi problematiek waardoor er in veel gevallen bredere, intensievere en langdurigere begeleiding dan gemiddeld nodig is. Dit vraagt om een specifieke aanpak in begeleiding, casusregie en aanvullende voorzieningen. Hierbij kan gedacht worden aan financiering van maatwerkvoorzieningen die niet in alle gevallen binnen de reguliere kaders vallen, bemiddeling met de Belastingdienst en bemiddelen met andere afdelingen of instanties.
Met name in de eerste contact momenten, is er een langere tijd nodig om vertrouwen (terug) te winnen zodat er een grotere kans is dat de aangeboden ondersteuning wordt geaccepteerd. Er zal middels motiverende gespreksvoering en duidelijke en eerlijke communicatie een vertrouwensband moeten worden opgebouwd met de gedupeerde ouders. Tijdens het gehele ondersteuningstraject blijf jij de casusregisseur en doe jij waar je goed in bent; hulp- en dienstverlening op maat bieden aan de gedupeerde ouders, samenwerken en afstemmen met je collega hulp- en dienstverleners en oog houden voor de wensen en behoeftes van de gedupeerde ouder.
De focus ligt dus op de gedupeerden van de Toeslagenaffaire. Wij willen hen helpen om weer op het juiste pad terecht te komen, een nieuwe start te maken en er vervolgens ook niet meer vanaf te raken op financieel en andere gebieden. Het huidige team hanteert een laagdrempelig en zeer ruimhartig beleid. Voor deze opdracht is het van groot belang dat wij inventariseren op welke leefgebieden deze groep extra ondersteuning nodig heeft. De leefgebieden zijn: WMO, jeugd en gezin, Inkomen en participatie, huisvesting. Hij of zij heeft daarbij een scherp en tegelijk inlevend oog voor onderliggende, vaak psychosociale, problematiek en weet daar effectief op te acteren. Daarnaast heeft hij goede kennis van de schuldhulpverlening.
Wat neem je mee?
Jouw inlevingsvermogen weerhoud je er niet van om met een zakelijke en resultaatgerichte blik naar je cliënten te kijken en daarbij ook de samenhang in hun problematiek te zien. Je handelt proactief en zelfsturend en kunt op veel verschillende niveaus communiceren. Daarnaast beschik je over:
- een passende opleiding op hbo-niveau
- kennis van inkomen, arbeidsintegratie, belastingwetgeving en psychosociale hulpverlening
- kennis van alle leefgebieden in het Sociaal Domein
- affiniteit met de doelgroep
- ervaring met het werkterrein van schuldhulpverlening
Indien je al eerder hebt gewerkt in een vergelijkbare functie bij een andere gemeente kan dat een pré zijn.
Vereisten / knock-outcriteria
NB: We willen voorkomen dat er een werknemer / werkgeversrelatie ontstaat, reden waarom we onderstaand vereiste / knock-outcriterium hanteren.
1. De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden geen 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende instantie);
2. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
3. Uurtarief maximaal €82,00 exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk en fee Flextender;
Gunningscriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
4. Een afgeronde hbo bachelor opleiding in de richting van SJD, rechten of MW (10 punten);
5. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar binnen het Sociaal Domein bij een gemeentelijke organisatie (40 punten);
6. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar met schuldhulpverlening, maatschappelijk werk, sociaal casemanager, sociaal raadslid of een vergelijkbare functie (20 punten);
7. Aantoonbare kennis van Suite (10 punten);
8. Aantoonbare kennis van Sharepoint (10 punten);
9. Aantoonbare werkervaring met klachtenprocedures (duidelijk weergegeven in het cv) (10 punten).
Competenties
- Zeer groot empathisch vermogen
- Stressbestendigheid
- Uitstekende mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
- Goede schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
- Kan goed omgaan met weerstanden
- Kan uitstekend samenwerken en is een bruggenbouwer
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in schaal 9. Gezocht wordt naar een medewerker met ruime ervaring op het gebied van het Sociaal Domein.
Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op maandag 27 februari 2023. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 23 februari 2023 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Overige informatie
- Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.
- Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 17 februari 2023, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op uiterlijk maandag 20 februari 2023 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.
V: We hebben een kandidaat met jarenlange ervaring in schuldhulpverlening en als sociaal raadsvrouw bij gemeenten. Zij zit echter nog in de afrondende fase van haar HBO Bachelor SJD. Heeft het nut om haar alsnog aan te bieden?
A: HBO is geen knock-out eis, dus ze kan gewoon aangeboden worden.
V: Is er bij deze functie mogelijkheden om ook thuis te werken? of is het alleen op kantoor?
A: Er zijn mogelijkheden om thuis te werken, maar werkoverleg (1x per week) vindt in de regel plaats op kantoor. Gesprekken met cliënten worden ook op kantoor gedaan. Ervaring leert dat thuiswerk voor 60 tot 70% mogelijk is.
De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot dinsdag 21 februari 2023, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.
Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.
De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
- Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
- Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.