Organisatie
Wij zetten ons in voor een prettige werk- en leefomgeving voor alle Groningers! De provincie doet het werk waarvoor het Rijk te groot is en de gemeenten te klein. Maar dit doen wij niet alleen. We werken samen met inwoners, medeoverheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties hard aan alle uitdagingen waar we in Groningen voor staan. Zo verzilveren we kansen op het gebied van leefbaarheid, economie, vergroening, digitalisering en ecologie.
Al ruim 400 jaar zetten we ons in voor Groningen. Door te zorgen voor onze natuur, landschap en woningbouw. Maar ook door wegen aan te leggen en te onderhouden. We ondersteunen culturele activiteiten en organisaties zodat het culturele aanbod in Groningen levendig blijft. Er zijn subsidies voor het bedrijfsleven en ondernemers, om ze te helpen innoveren en verduurzamen.
Werken bij ons
Met onze vakkennis, betrokkenheid en liefde voor het gebied zorgen we er voor dat Groningen een plek is waar inwoners en gasten graag zijn. Wij werken allemaal met passie voor de samenleving. Dat vind je ook terug in de werksfeer. We werken veel samen om doelen te bereiken. We bieden veel ruimte voor eigen initiatief en het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Samen met collega's werk je aan uiteenlopende opdrachten, in een complexe maar vooral uitdagende omgeving. Geen dag bij de provincie is hetzelfde!
Opdracht
Versnelling en opschaling van het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed is nodig met het oog op CO2-reductiedoelstellingen op de lange (Klimaatakkoord) en korte (Urgenda-vonnis) termijn. Hiervoor heeft het ministerie van BZK het 'Ontzorgingsprogramma Verduurzamen Maatschappelijk Vastgoed' opgesteld.
Het doel van het programma is versnelling en opschaling van verduurzaming van het maatschappelijk vastgoed. Het ontzorgingsprogramma richt zich op het begeleiden van kleine maatschappelijk vastgoedeigenaren bij het verduurzamen van hun vastgoed, tot aan het moment van aanbesteden van de verduurzamingsmaatregelen. Het ministerie heeft criteria opgesteld om te bepalen welke maatschappelijke instellingen binnen de reikwijdte van het programma vallen.
De volgende doelgroepen vallen onder het programma:
- Gemeenten met minder dan 50.000 inwoners op 1 oktober 2022;
- Schoolbesturen PO&VO;
- Zorgaanbieders;
- Culturele ANBI'S;
- Gebouwen met een publieksfunctie;
- Religieuze of levensbeschouwelijke instellingen;
- Besturen van een kinderopvangorganisatie.
Zie voor meer informatie, ook over de precieze criteria voor de doelgroepen, de website van RVO: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/spuk-ontzorgingsprogramma
Uitvoering ontzorgingsprogramma in de provincie Groningen
Het ontzorgingsprogramma is gestart in 2021 en loopt nog door tot en met 2024. Het streven is om in deze periode ongeveer 150 kleine maatschappelijk vastgoedeigenaren in de provincie Groningen te ontzorgen en begeleiden bij hun verduurzamingsopgave. Ook zijn aspecten als vraagbundeling (en daarmee kostenreductie) en het delen van opgedane regionale kennis en ervaring van belang. De provincies mogen grotendeels zelf bepalen hoe ze invulling geven aan het programma.
Wat houdt het coachen en coördineren (deze opdracht) in?
Vanwege uitbreiding van het project zijn we op zoek naar een coördinerende coach. De coaches voeren werkzaamheden uit voor een bepaalde doelgroep, en de coördinerend coach heeft daarnaast als taak het coördineren en begeleiden van de (werkzaamheden van de) andere coaches en de schakel zijn tussen de projectleiding van de Provincie en de coaches en adviseurs.
De duurzaamheidscoaches bieden hulp aan kleine organisaties met maatschappelijk vastgoed bij verduurzaming van het vastgoed. Zij benaderen de doelgroep op een proactieve manier, passend bij de doelgroep. Dat kan zijn door fysiek bezoek, het organiseren van bijeenkomsten of via mailings.
De coaches helpen instellingen door verduurzaming op de agenda te zetten (urgentiebesef) maar ook bij (het voorbereiden van) het uitvoeren van verduurzamingsmaatregelen.
De geboden hulp hangt af van de wensen en behoeften van de betreffende organisatie en kan bijvoorbeeld bestaan uit:
- Het bespreken van de problematiek met beslissers/bestuur van de instelling;
- Sparringpartner zijn bij uitvoeren van complexere maatregelen (bijvoorbeeld een gesprek over knelpunten, dilemma’s, plan van aanpak bij het aardgasvrij maken van het gebouw of het opwekken van duurzame energie);
- Tussentijds contact met de instelling;
- Nazorg, door na afloop van de ontzorging te bellen over het proces en het resultaat.
De duurzaamheidscoach vormt als het ware de frontoffice van het ontzorgingsprogramma en is het vaste procesmatige aanspreekpunt voor de instelling en voor de adviseur.
De duurzaamheidscoach benadert de organisaties actief. Naast digitale communicatie gaat de duurzaamheidscoach ook naar de organisaties toe, vormt een sociaal netwerk rondom de organisatie en organiseert kennis- en leerbijeenkomsten met meerdere organisaties.
De coaches hebben regelmatig contact en afstemmend overleg omdat zij gezamenlijk het beschikbare budget per doelgroep gebruiken en beheren.
De coaches bepalen de inzet van de adviseurs. Dat wil zeggen dat de coaches (uiteraard wel in samenspraak met elkaar, de instellingen en de adviseurs) bepalen wanneer welke adviseur (met welke expertise) wordt ingezet.
Profiel coördinerende duurzaamheidscoach
Bovenop bovenstaande bestaat de rol van de coördinerende coach uit de volgende taken:
- Coach rol voor de doelgroep 'gemeenten': inventariseren van de vastgoedportefeuille en van de ontzorgingsbehoefte van de gemeenten;
- Het organiseren van bijeenkomsten met de gemeenten;
- Het aansturen, begeleiden en coachen van de andere coaches in het programma
- Het coördineren van de coachings- en advieswerkzaamheden, en hier inhoudelijk, financieel-administratief, kwantitatief en kwalitatief over rapporteren naar provinciale projectleiding en naar RVO;
- De schakel zijn tussen de coaches/adviseurs en de provinciale projectleiding;
- Afstemmen met de projectleiding over de voortgang van het programma;
- Het beheren en bewaken van de planning en het budget van alle doelgroepen;
- Gesprekken voeren met en betrekken van de diverse branche- en koepelorganisaties van de verschillende doelgroepen;
- Het coördineren van de ontwikkeling van een digitale tool t.b.v. de uitvoering van het programma.
De coördinerend coach gaat deel uitmaken van een bestaand team van coaches en technisch adviseurs. Allen werken onder leiding van de provinciale projectleider.
Rapportage en verantwoording
De coördinerende coach houdt per instelling dossier bij (we werken in een gezamenlijke MS Teams omgeving) en denkt met de provincie mee over het opstellen van formats hiervoor, en ook voor verslaglegging, monitoring en rapportage richting de provincie en RVO. Goede verslaglegging is van groot belang voor budgetbeheersing en voor de verantwoording richting RVO. De coördinator duurzaamheidscoach heeft daarnaast een belangrijke rol in het beheren en bewaken van het totaalbudget van alle doelgroepen en werkt hierin nauw samen met de andere coaches.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Er wordt een inschrijving gedaan door/voor 1 professional en niet door een consortium of duo aanbieding;
2. Uurtarief maximaal € 105,00 exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk;
3. Je bent onafhankelijk. Dit betekent dat je zelf niet betrokken wordt in het vervolg (advies-/facilitatortraject), geen directe banden hebt met leveranciers en geen vergoedingen ontvangt van leveranciers voor het aandragen van klanten;
4. Beschikbaar per 1 januari 2023;
5. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als duurzaamheidscoach voor een Provincie;
Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
6. Aantoonbare werkervaring met verduurzaming van maatschappelijk vastgoed (25 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met het adviseren van gemeentes met het opstellen van een portefeuilleaanpak op het gebied van verduurzaming maatschappelijk vastgoed (25 punten);
8. Aantoonbare werkervaring als duurzaamheidscoach met coördinerende werkzaamheden (25 punten);
9. Aantoonbare werkervaring in het begeleiden van coaches en/of adviseurs (25 punten).
Voor kandidaten/bureaus: Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
- Communicatieve vaardigheden: In staat tot het overdragen en ontvangen van boodschappen in woord, geschrift en/of non-verbaal, zowel binnen als buiten het project. Goed uit de voeten met verschillende gesprekpartners met verschillende belangen en in staat zijn om mensen mee te nemen.
- Adviesvaardigheden: Proberen iets in een organisatie te veranderen of te verbeteren, zonder dat over directe macht of middelen wordt beschikt.
- Verbinden (gericht op samenwerking): In staat relaties op te bouwen, te onderhouden, diverse partijen bij elkaar te brengen en draagvlak te creëren. Raadplegen en anderen betrekken, informeert anderen proactief en stemt af met anderen. Goed samenwerken in een team.
- Resultaat- en oplossingsgericht: Formuleert doelstellingen helder, concreet en meetbaar en maakt duidelijke afspraken. Houdt zicht op de voortgang, rapporteert en informeert daarover. Denkt vooruit. Spant zich actief in om concrete resultaten en/of doelstellingen te halen. Daarbij makkelijk inspelen op veranderende omstandigheden en past het gedrag daaraan aan
Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr (in overleg met opdrachtgever en kandidaat).
Planning
De digitale gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 13 december 2022 van 10.00 uur tot 13.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 12 december 2022 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
- De opdrachtgever heeft ervoor gekozen om Flextender als broker in te zetten. Na gunning verzorgt Flextender derhalve de contractafhandeling, urenregistratie en facturatie. Dit betekent dat u een overeenkomst afsluit met Flextender. De overeenkomsten zijn als model bijgevoegd in het reactieformulier (Model 4 in geval u een ZZP’er bent, Model 5 in geval u een Toeleverancier bent die een zzp’er aanbiedt en Model 6 in het geval u een Toeleverancier bent de Tijdelijke medewerker detacheert). U zal in casu factureren aan Flextender middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. Door in te schrijven gaat u ermee akkoord middels deze constructie de opdracht uit te voeren.
- Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.
- Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.
- Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 25% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.
- Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.
Meer informatie
Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.
Update 08-12: Er zijn geen inhoudelijke vragen ingediend.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 9 december 2022, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.