Trainee Finance & Control
Gemeente Zwolle
 
Aanvraagnummer
20611
Duur
18 maanden
Opties verlenging
Nee
Uren per week
36 uur
DAS opdracht
Ja
Start
Z.s.m.
Opleidingsniveau
WO
Regio
Overijssel
Einde inschrijfdatum
26 maart 2025
Eindtijd
09:00 uur

Let op! “Uitvoeringsvoorwaarde:
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Zwolle mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Zwolle. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".

Organisatie
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op ‘kwaliteit van leven’. Inwoners hebben een groot hart voor de stad, houden van het groen, werken, ondernemen met plezier en voelen zich veilig. We kijken uit naar een toekomst met meer dan 160.000 inwoners. Het is onze missie om onze brede welvaart te behouden en te versterken. Dit doen we door unieke talenten samen te brengen en onze passie voor de stad en haar inwoners te delen.

In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. We zijn een organisatie, waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt.

Opdracht
De trainee ondersteunt de afdeling Financiën en maakt kennis met de financiële processen binnen de gemeente. De focus ligt op financiële administratie, rapportages en analyse, met specifieke aandacht voor BBV-regelgeving en procesoptimalisatie.

Werkzaamheden:

  • Ondersteunen bij de uitvoering van financiële administratie en boekhouding
  • Analyseren en opstellen van financiële rapportages
  • Meewerken aan de planning & control-cyclus
  • Inzicht krijgen in de BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) en financiële regelgeving binnen de gemeente
  • Werken met systemen zoals PowerBI en Excel voor data-analyse en visualisaties
  • Signaleren en aandragen van verbeteringen in financiële processen

Ontwikkelpad van de trainee:

De trainee volgt een Finance & Control Traineeship met trainingen en certificeringen op het gebied van:

  • Financiële vaardigheden: Moderne Bedrijfsadministratie of Praktijkdiploma Boekhouden (incl. examens)
  • Data-analyse: PowerBI (incl. certificaat), Advanced Excel
  • Procesoptimalisatie: Lean Greenbelt (incl. certificaat)
  • Soft skills: Personal Branding, Presentatievaardigheden, Gesprekstechnieken
  • Verdieping: Specialisatie in het 2e jaar van het traineeship

Begeleiding:

  • Eén dag per twee weken een fysieke traineedag
  • Regelmatige begeleiding door een interne mentor/people manager (bijvoorbeeld om de 6 weken)
  • Mogelijkheid tot behalen van BBV-basis certificaat via Bestuur Academie Nederland

Gewenst profiel:

  • Academische achtergrond in een financieel-economische richting óf een gerelateerde studie met affiniteit voor financiën en beleidsmatige vraagstukken.
  • Analytisch sterk en in staat financiële processen en data te doorgronden
  • Interesse in gemeentelijke financiën, beleidsvorming en data-analyse
  • Affiniteit met financiële systemen en tools zoals Excel en PowerBI
  • Proactief, leergierig en in staat zelfstandig te werken binnen een complexe organisatie

Toekomstperspectief:
Na een succesvolle afronding van het traineeship kan de trainee kosteloos instromen in een vaste functie binnen de gemeente.

Bureau-specifieke criteria:

    1. Ervaring met het opleiden van Finance trainees binnen gemeenten: Aantoonbare track record van succesvolle traineeships bij andere overheidsinstanties.
    2. Kwaliteit van begeleiding: Het bureau biedt een gestructureerd traineeprogramma inclusief een vaste people manager en periodieke evaluaties.
    3. Netwerk en doorstroomkansen: Bewezen succes in het laten doorstromen van trainees naar vaste posities bij gemeenten.
    4. Flexibiliteit en maatwerk: Het bureau is bereid om in overleg de opdracht en opleidingscomponenten af te stemmen op de behoefte van de gemeente;
    5. Begeleiding: De kandidaat wordt gedurende het traineeship begeleid door de externe traineeorganisatie en heeft een vaste aanspreekpunt/people manager.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding in de richting van  in een financieel-economische richting, bestuurskunde, international political economy;
3. Beschikbaar voor de volledige duur van het traineeship (18 maanden);
4. T
raineeshipprogramma: De kandidaat neemt deel aan een traineeship, afgestemd op Finance & Control, waarin zowel vakinhoudelijke als soft skills-trainingen worden geboden (voeg de begeleiding van de traineeship mee bij de inschrijving. Zie opdracghtomschrijving bureau-specifieke criteria);
5. Minimaal 1 jaar aantoonbare ervaring (stage of werkervaring) in een financieel-administratieve of beleidsmatige rol;
6. Bereid om binnen het traineeship het BBV-basis certificaat te behalen via de Bestuur Academie Nederland.

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
7. Aantoonbare afgeronde wo master opleiding in de richting van  in een financieel-economische richting, bestuurskunde, international political economy (10 punten);
8. Minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring (stage of werkervaring) in de Planning & Control-cyclus, begroting en jaarrekening in een gemeentelijke instelling (20 punten);
9. Aantoonbare ervaring (stage of werkervaring) PowerBI en Advanced Excel voor financiële analyses en rapportages (15 punten);
10. Aantoonbare ervaring (stage of werkervaring) met het meedraaien in de implementatie van unit4 (10 punten);
11. Aantoonbare ervaring (stage of werkervaring) in de afgelopen 5 jaar (werkervaring of stage) binnen een gemeente, overheid of een non-profitorganisatie (15 punten);
12. Aantoonbare ervaring (stage of werkervaring) met Lean-methodieken en procesverbetering in een financiële omgeving (20 punten);
13. Detavast constructie: kandidaat is bereid om bij wederzijds goedvinden na 18 maanden kosteloos bij opdrachtgever in dienst te treden (10 punten)

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Analytisch vermogen – Kan financiële gegevens en processen doorgronden en vertalen naar inzichten.
  • Nauwkeurigheid – Werkt zorgvuldig en accuraat bij financiële analyses en rapportages.
  • Samenwerken – Kan effectief schakelen met verschillende afdelingen en werkt goed in teamverband.
  • Communicatieve vaardigheden – Kan helder en professioneel communiceren, zowel mondeling als schriftelijk.
  • Leergierigheid – Staat open voor nieuwe kennis en ontwikkeling binnen het traineeship en de gemeentelijke financiële processen.
  • Nederlandse taalvaardigheid: De kandidaat beheerst de Nederlandse taal vloeiend, zowel mondeling als schriftelijk.

Deze worden getoetst tijdens het gesprek.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 10 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 8. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning. Max tarief per uur, all in ex btw: 68.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

Benodigd aantal professionals
1 fte. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 31 maart 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 27 maart 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.
  • De opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot donderdag 20 maart 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op vrijdag 21 maart 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot woensdag 26 maart 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.